Hollands Historisch Racefeestje op Hockenheim

591

Op een zonnige vrijdag verzamelde zich een flinke Hollandse afvaardiging op Hockenheim voor de Preis der Stadt Stuttgart. Op deze eerste dag vonden ook al drie races plaats. Gastrijder Paul Sieljes was de eerste winnaar van het weekend, hij was in het Hankook HARC NK 82-90 niet te kloppen. Met zijn BMW 318iS boekte hij namelijk op zaterdag nog eens twee afgetekende overwinningen. Voor de tweede plaats waren er meer kandidaten, waaronder Pieter Bikker, Tim Medenblik, Bira van Haver en Reinier van Abbe. Op vrijdag was het Tim Medenblik die de tweede plaats veilig stelde, voor Bira van Haver. Op zaterdagochtend was twee maal Pieter Bikker met Medenblik op P3. Rob de Laat was driemaal de eerste non-BMW aan de finish, met zijn Opel Ascona. Bij de Mazda’s won de familie Boezaart op de vrijdag, terwijl David Koh op zaterdag tweemaal de grootste beker veroverde. In de standaardklasse won Donovan Wolfrat de eerste race, maar de man om in de gaten te houden is Pepijn Kraaijeveld, hij gaf zijn tegenstanders in de andere twee races het nakijken.

Het Reco NK GTTC en de MG/Triumph Competitions reden deze keer samen. Favoriet voor de winst was uiteraard Hans de Graaf in zijn Porsche, nu in de kleuren van Vaillant-Kremer. Op vrijdagmiddag nam de dikke Van Gammeren Ford Falcon verrassend de leiding, maar De Graaf stelde al snel orde op zaken en won afgetekend, voor Freddy van Sprundel in zijn Ford Escort Twincam en Gerd Rijper in de Porsche RSR. Op zaterdag leidde De Graaf van start tot finish, terwijl Van Gammeren de tweede plaats afsnoepte van Van Sprundel. Zondagochtend was het nat. Jan-Willem Oosterhagen wist met zijn Ford Escort het gat naar De Graaf dicht te rijden, zette daarbij de snelte ronde van de wedstrijd, maar kwam op de streep een dikke seconde tekort. Man van de wedstrijd was Timo Span, die zijn Mini 1275GT naar een ijzersterke derde plaats stuurde. Bij de Britse sportwagens was Philippe Vermast twee keer dominant in zijn Triumph TR4. René Grüter was op vrijdag de eerste MG op plaats 5, met Robin Rozema 6e en Stefan Rozema 7e in hun MGA’s. Op zaterdag was Grüter vierde algemeen, voor Robin Rozema en Melle van der Wal. In de natte zondagse race gaven de stuurmanskunsten van Melle van der Wal de doorslag. Marcus Weidenbach was tweede in zijn TR6, met een neuslengte voorsprong op Robin Rozema.

De zaterdagse NKHTGT race was een prooi voor Michiel Campagne in zijn van overvloedige PK’s voorziene Chevrolet Corvette Grand Sport. Op zondag was het vochtig en demonstreerde Andy Newall zijn wagenbeheersing door de Jaguar E-type met een enorme voorsprong naar de eerste plaats te sturen.

In de Kampf der Zwerge kwamen bijna 60 auto’s aan de start. De Nederlandse afvaardiging bestond uit Jan en Joop Schouten met hun Fiat Abarths en Onno Vlaanderen in de Davrian Mk. 5. Jan Schouten werd tweede in de Abarth Coppa Mille klasse, Onno Vlaanderen pakte de winst in de Histo-klasse.

De formulewagens kwamen in actie in de FFR en FOR. Roel Mulder behaalde tweemaal de tweede plaats in de FF1600-klasse in zijn PRS RH02. Onno Zuidema (Reynard SF84), Henk van der Spoel (Reynard SF 86) en Wichard Theunissen (Van Diemen RF82) kwamen in actie in de FF2000-klasse. Zuidema streed in beide races om de winst in de klasse, maar kwam steeds net iets tekort op Andreas Menzner, van der Spoel pakte twee keer de derde plaats. Roel Mulder werd twee maal tweede in de FF1600-klasse.

Klik hier voor alle uitslagen: https://raceresults.at/Results/organisator/2022?evenement=Auto+Rennen&race=Preis+der+Stadt+Stuttgart++Hockenheimring

Merchandise

Word Lid

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix
  • Ontvangst in HARC-hospitality
  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) Octane Magazine
  • Gereduceerd tarief voor Vrij Rijden dagen-
  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen
  • 50% korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres
  • Korting op HARC-kleding

Bekijk de voordelen

Vrij rijden

De HARC biedt een aantal keer per jaar de mogelijkheid om op het circuit te ‘racen’. Er wordt niet in wedstrijdverband gereden. Maar iedereen is vrij om te testen, te trainen of circuitervaring op te doen.

Meer informatie

tkh logo
Vriend van de HARC