HZT: Van der Lof en Bikker verdelen de prijzen in NK HARC 82-90

20

Maar liefst 40 auto’s hadden zich gemeld voor de NK HARC 82-90 kwalificatie, die op het relaxte tijdstip van vijf voor elf begon. Na 25 minuten stond er een Porsche bovenaan de schermen. Dat was best verrassend, vooral omdat het een Boxster bleek te zijn en die waren er pas vanaf 1996. Gastrijder Marcel van Aalten mocht in de middag dus van de pole vetrekken. Op plaats twee een vertrouwd gezicht, Pieter Bikker in zijn BMW 325i kon als enige het tempo van de 986 bijbenen. Plaats drie was wederom een verrassing: “Mr. Sticker” Michael van der Heijden in de fraaie ex-Rob Nobels Toyota Celica van de vierde generatie. Een verdubbeling van de inzet van het merk, want Jan-Wim Stals was ook van de partij met zijn Starlet. Op de vierde plaats kwalificeerde zich het trio Van der Lof-Buurman-Van der Lof, met de snelste Mazda’s op de rij erachter, Yannick Rehorst en Sven-Olaf Homann. De wedstrijdleiding had in de briefing de nodige uitleg gegeven over de start. Wat we toen nog niet wisten, was dat ze daar nog uitgebreid op terug zouden komen.8290HZT25 8De eerste race werd op de baan gewonnen door Pieter Bikker, die Marcel van Aalten in de Porsche voor wist te blijven. Helaas kreeg Pieter 10 seconden straf voor een proefstart. Dat gaf de winst aan de familie Van der Lof-Buurman, van Aalten reed immers buiten mededinging mee. Bikker werd teruggezet naar de derde plaats. Bij de Mazda’s waren het Sven-Olaf Homann en Yannick Rehorst die stuivertje wisselden. Toen de vlag viel lag Sven-Olaf slechts 0,028 seconde voor! Daarachter was Maarten Boon de derde in CT44 voor Martin Boezaart in de derde Mazda (CT40). Michael van der Heijden moest helaas na één ronde opgeven met een afgescheurd uitlaatspruitstuk, een probleem dat hem de rest van het weekend zou blijven achtervolgen. Bij de Porsches 944 was Ton Vos veruit de snelste en in de groep N was het Donovan Wolfrat, voor Ed Van Hemert en Michel Groen.8290HZT25 5Waar de eerste race een Safety Car periode kende, kwam er in race 2 uiteindelijk een rode vlag aan te pas, waardoor de finishvlag in de kast bleef. Zodoende werden er slechts 9 ronden op snelheid gereden. Pieter Bikker maakte geen fouten en reed zijn BMW E30 325i Groep A naar de winst, op 1,2 seconden gevolgd door de soortgelijke auto van Team Van Der Lof-Buurman. Sven-Olaf Homann werd derde algemeen, nipt voor Yannick Rehorst. Op plaats 5 eindigde Rob de Laat in de Opel Ascona B, voor Maarten Boon in een 325i Groep A en Jasper De Kruijff die steeds harder gaat in zijn Ford Cup Sierra. De familie Schuijlenburg won deze keer de Porsche 944 klasse, voor Bart van Kessel en Patrick v.d. Ende. In Groep N was de volgorde identiek aan race 1: Wolfrat, Van Hemert, Groen.

8290HZT25 3Het raceprogramma van de zondag werd afgesloten met Race 3 om het NK HARC 82-90. De winst ging opnieuw naar Bikker, voor Van der Lof-Buurman, terwijl Maarten Boon deze keer de derde podiumplaats mocht beklimmen. Yannick Rehorst wist Sven-Olaf Homann te verschalken en Joost Deen (BMW E30 gr. A) werd zesde, ten koste van Jasper de Kruijff. Ton Vos won bij de Porsches, voor Patrick van den Ende en Vick Schuijlenburg. En Ed van Hemert won deze keer de Groep N, voor Michel Groen en Kariem Elgabely. Maar het belangrijkste was: de safety car bleef in de pits, kortom een top race als afsluiting van een topweekend!

Uitslagen:

https://raceresults.nu/Results/organisator/2025?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Historic+Zandvoort+Trophy