In Memoriam Ben Huisman

3637

Op 29 mei is één van de grondleggers van de historische autosport in ons land, Ben Huisman overleden. Zoals velen begon Ben met racen zonder medeweten van zijn ouders, in de BMW 700 van zijn vader. Een crash en een bericht in de krant lieten het geheim uitkomen, maar dat betekende gelukkig niet het einde van zijn autosport ambities. Organiseren ging hem nog beter af dan racen, en hij was al snel bestuurslid van de Nederlandse Autorensport Vereniging. Ben was één van de drijvende krachten achter de modernisering van het circuit in 1972, waardoor de Grand Prix voor Zandvoort behouden kon blijven. De tragische race van 1973, waar hij wedstrijdleider was, zou altijd zwaar op zijn gemoed blijven drukken. Door zijn onvermoeibare inzet lukte het de armlastige Zandvoortse organisatie elke keer weer om de benodigde miljoenen bij elkaar te schrapen, zodat de Grand Prix doorgang kon blijven vinden. Ben zette in 1975 zijn racehelm weer op, toen de historische autosport in ons land van start ging. Hij was het meest bekend van zijn Lister Jaguar YOB575, een auto waarmee hij vele overwinningen boekte, maar was evenzeer succesvol in het Europese Historische toerwagenkampioenschap. Ben Huisman was een succesvol ondernemer en sponsorde door de jaren heen een hele reeks veelbelovende coureurs. Hij was trots op zijn kinderen die allemaal het racestuur ter hand namen, vaak met veel succes. Uiteraard was hij ook betrokken bij de oud-rijders vereniging Nederlandse Autorensport Vrienden, waar hij vele jaren voorzitter van was. Die voorzittershamer had hij recentelijk overgedragen omdat hij had besloten met zijn echtgenote Nellie van Elburg naar Spanje te verhuizen. Op 16 april was er een druk bezochte afscheidsreceptie op het circuit van Zandvoort. Niemand vermoedde op dat moment dat de finishvlag zo dichtbij zou zijn.
Eén van de reuzen van de Nederlandse autosport is heengegaan, vaarwel Ben!

Ben H 1