Het reizen over de grens blijft een uitdaging, maar de internationale historische autosport is toch ook weer begonnen. Bij de eerste twee Masters-weekenden deden er geen Nederlanders mee, maar afgelopen weekend kwamen er bij Peter Auto wel diverse landgenoten in actie.
Het reizen over de grens blijft een uitdaging, maar de internationale historische autosport is toch ook weer begonnen. Bij de eerste twee Masters-weekenden deden er geen Nederlanders mee, maar afgelopen weekend kwamen er bij Peter Auto wel diverse landgenoten in actie.
Met alle onduidelijkheden over Brexit en nog altijd geldende quarantaineregels bij terugkeer was het voor elke historische deelnemer van het Europese vasteland zo goed als onmogelijk om mee te doen tijdens de eerste raceweekenden van Masters Historic Racing. De velden waren dan ook vrijwel exclusief Brits, waarbij de enige buitenlanders al woonachtig waren in Groot-Brittannië. De enige Nederlander die in april en mei volop in touw was op Donington Park en Brands Hatch, was de huisfotograaf van Masters, Carlo Senten. Zelfs de vaste verslaggever van Masters, Mattijs Diepraam, bleef in Nederland en deed zijn werk vanuit huis.
De vertraagde start van het Peter Auto-seizoen stelde andere Nederlanders wel in staat om op de baan mee te doen. Na de afgelasting van de Dix Mille Tours op Paul Ricard en de Spa Classic kon de Grand Prix de l’Age d’Or op Dijon gelukkig wel gewoon doorgang vinden – zelfs op de geplande datum.
Armand Adriaans en Ad Verkuijlen togen naar Bourgondië met de Corvette Stingray van Armand om in de Sixties Endurance een mooie 17e plaats algemeen te laten noteren. Adriaans kwam ook in actie in de Heritage Touring Cup, maar zijn BMW 635 CSi kwam daar wat vermogen tekort. Daardoor zat er slechts een vierde plaats in de Groep A-klasse in.
Een andere vaste klant bij Peter Auto is Jan Gijzen. Met zijn Ferrari 275 GTB/4 draait hij doorgaans voorin mee in The Greatest’s Trophy, maar deze keer zat het niet mee: op zaterdag kon Gijzen niet starten en op zondag reed zijn Ferrari de race niet uit. Dat gold wel voor Hans Hugenholtz, die in zijn 250 GT SWB een derde en vijfde plaats liet noteren.
In de nieuwe klasse Fifties Legends was Ad van der Kroft een van de deelnemers. Met zijn Cooper T22 uit ‘53 – een van de oudste auto’s uit het veld – reed hij naar een sterke zevende plaats. De laatste Nederlandse deelnemer was Erwin van Lieshout, die Dijon had verkozen boven het NKHTGT op Zandvoort. Helaas moest zijn 911 uitvallen in de 2.0L Cup.
Komend weekend vindt op Paul Ricard de Grand Prix de France Historique plaats, die tevens de derde ronde is van de diverse Masters-kampioenschappen. Deze keer wel met Nederlandse deelname: Niek en Sander van Gils verschijnen met hun Elan aan de start in de Masters Gentlemen Drivers, in de hoop op meer succes na de NKHTGT-zege van Niek op Zandvoort.