Klassewinst op Spa, podium op Goodwood, victorie op Paul Ricard

57

Vader en zoon Jac en Ties Meeuwissen hebben samen met Bas Jansen het internationale historische autosportseizoen met een hoogtepunt afgesloten: het trio won met hun Ford Mustang de toerwagenklasse in de Spa Six Hours. Een paar weken eerder op Goodwood was het grootste Nederlandse succes een podium voor de Ferrari 250 GT SWB van Alexander van der Lof en Yelmer Buurman het grootste succes op de Revival. In het voorlaatste Peter Auto-weekend op Paul Ricard rijgden David Verzijlbergen, Bram Bontrup, Olivier Hart en Jeroen Bleekemolen bovendien het ene Nederlandse succes na het andere aan elkaar, terwijl Bleekemolen ook op Estoril een podium behaalde.

De Goodwood Revival en de Spa Six Hours waren samen met de Estoril Classic de grote afsluitende evenementen van het seizoen 2025 in de internationale historische autosport, aangezien het Masters-dubbelweekend in de Emiraten en het MRL-weekend op Navarra allebei zijn afgelast.

De meest tot de verbeelding sprekende prestatie was ongetwijfeld de toerwagenoverwinning in de Spa Six Hours van de equipe Ties Meeuwissen/Jac Meeuwissen/Bas Jansen. Hun Mustang had aanvankelijk een Brabants onderonsje met het exemplaar van Armand Adriaans/Erwin van Lieshout, totdat die laatste vertraging opliep en uiteindelijk met een kapotte koppeling de strijd moest staken. In de tussentijd had een Mustang met een Luxemburgse equipe het initiatief genomen, maar een sterke afsluitende stint van Bas Jansen schonk de overwinning toch aan de Nederlanders.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ook Karsten Le Blanc, Christiaen van Lanschot en Roger Wills waren vooraf kandidaten voor de klassezege, maar hun Ford Falcon moest al na één ronde naar binnen met een olielek. Daarna liep de equipe de rest van de zes uur achter de feiten aan. De Ford GT40 van David Hart/Nicky Pastorelli/Olivier Hart maakte in de tweede helft van de race aanspraak op de algemene overwinning, maar door een opgeblazen motor kon het drietal de zege van 2022 niet herhalen. Kees Selders werd met Nigel Reuben 23e in zijn TVR Griffith, terwijl SuperSixties-voorzitter Roelant de Waard deel uitmaakte van de equipe van een van de vele GT40’s die het einde niet probleemloos haalden.

In het voorprogramma schitterde Michel Kuiper in de twee HGPCA-races voor GP-auto’s tot 1966. In zijn Brabham-Climax BT4 werd hij vierde en tweede, waarbij zijn inhaalrace naar de tweede plaats vooral opviel. Luc Brandts had met zijn Talbot-Lago T26C aanmerkelijk minder geluk: hij viel op zaterdag al vroeg uit en kon op zondag niet deelnemen. Bij de FHR-races stuurde Reinier van Abbe zijn Mustang naar een derde plaats in de pre-66-wedstrijd, terwijl Albert van der Wal en Stefan Rozema in hun MG’s elk naar de rand van de top-tien reden in de gecombineerde CSSC/British HTGT-races. In de drie YTCC-races voerden Britten de boventoon, maar Armand Adriaans (Porsche 964 RS) en Charlotte Verkuijlen (BMW 318i Compact) hadden sterke bijrollen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op de Goodwood Revival was het aantal Nederlanders deze keer aan de magere kant, maar desondanks wisten Alexander van der Lof en Yelmer Buurman met hun Ferrari 250 GT SWB een derde plaats in de sterk bezette Freddie March Memorial Trophy uit het vuur te slepen. Het was echter geen gelukkige maand voor Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot, want hun Austin Healey 3000 moest in diezelfde race al vroeg opgeven. Ook de Healey van Jaap Sinke was vroeg bij een zwaar ongeluk betrokken en liep daarna achter de feiten aan.

David Hart stuurde de GT40 intussen vanaf de laatste startplaats naar P10 in de Whitsun Trophy, terwijl in de verregende RAC TT Celebration de debuterende Loris en Liam Hezemans aanvankelijk goed voorin meededen, totdat hun Bizzarrini 5300 GT voortijdig moest afhaken. Eerder had Luc Brandts zijn Talbot-Lago T26C naar de 16e plaats gereden, terwijl Floris-Jan Hekker op de mooist mogelijke manier afscheid van de autosport nam door met zijn Rayberg FJ zijn debuut te maken op Goodwood en daarmee een carrière van 50 jaar af te sluiten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In de twee laatste weekenden op de Peter Auto-kalender sprong vooral de Dix Mille Tours op Paul Ricard begin september er voor Nederland uit. David Verzijlbergen liet een sterk staaltje zien tijdens de 2.0L Cup, resulterend in een overwinning voor de 911 die hij deelt met eigenaar Jürgen Westphal, terwijl Bram Bontrup met zijn Ford Mustang domineerde in de Classic Touring Challenge. In de AC Cobra won Bontrup samen met Olivier Hart ook nog eens de Sixties Endurance-wedstrijd, terwijl ook Jeroen Bleekemolen twee keer op het podium stond op Paul Ricard. Samen met Tim Pappas bestuurde hij een 911 2.0L en een 993 GT2 Evo. De Bizzarrini en de Lotus Elise GT1 van de familie Hezemans wisten in beide gevallen helaas de finish niet te halen.

Ook Jouke Jelgershuis Swildens, Timmo Mol en Marcel Peter waren ook op Paul Ricard, waarmee het aantal Nederlanders ruim hoger uitkwam dan op Estoril een maand later. Daar wist Jeroen Bleekemolen met Tim Pappas wel naar een klassepodium in de 2.0L Cup te rijden. De overige Nederlandse deelnemers aan het weekend waren daar te vinden in de Iberian Endurance-wedstrijd, waarin Pieter Boel in de Iso Grifo A3/C en Jurriaan Nederpelt en Harmen van Putten in hun Shelby Mustang GT350’s goed voor de dag kwamen.