Mooie sponsordag voor de Vrienden van de HARC

374

Terwijl de racewagens op de Vrij Rijden dag hun rondjes draaiden, verzamelden de Vrienden van de HARC en hun introducés zich in de HARC-pitbox voor de inschrijving en de lunch. De ruim 70 aanwezigen werden verdeeld over 5 groepen, met namen als James Hunt, Niki Lauda en… Bertrand Gachot. Die laatste moesten sommigen toch even opzoeken, maar oudgediende Zandvoortgangers kennen hem nog wel. De sfeer was opgetogen, maar ook een beetje gespannen, iets waar de raceactiviteiten op de baan en in de pits volop aan bijdroegen.

Foto 01 07 2022 11 39 20 klein

Om 13 uur nam Donovan Wolfrat de microfoon ter hand om iedereen welkom te heten, waarna Dillon Koster van de Dutch Race Driver Academy op zijn eigen unieke wijze de aanwezigen meenam door het programma van de middag. Begeleid door een HARC-vrijwilliger begaven de groepen zich vervolgens op weg naar de diverse onderdelen.

Foto 01 07 2022 12 58 33 klein

De slalom, in een Volkswagen T-Roc automaat, zag er niet zo ingewikkeld uit, maar om echt hard te gaan, moet je ook daar de basisprincipes van het racen in acht nemen: juiste positie achter het stuur, goed je lijnen rijden en maximaal gebruikmaken van de capaciteiten van de auto, waaronder het ABS. De stopwatch was onverbiddelijk, maar het venijn zat hem in de staart. Het aantal omver gereden pylonnen (goed voor 5 strafseconden elk) viel wel mee, maar veel rappe tijden werden helaas teniet gedaan omdat de auto te ver over de finishlijn heen schoot…

Foto 01 07 2022 12 28 21 klein

Driften is weer een heel ander kunstje en bijzonder leuk om te doen in de hiervoor speciaal geprepareerde BMW’s van Molenaar. De achterbandjes zijn niet van het soort waar je de APK mee doorstaat en de driftcirkels werden keurig nat gehouden voor nog minder grip. Door met het gas te spelen was het zodoende niet al te moeilijk om de BMW’s tot overstuur te verleiden. Daarna werd het meteen een stuk lastiger, want voor je het weet sta je achterstevoren! De meesten lukte het uiteindelijk om een half rondje van de driftcirkel dwars af te leggen, maar een hele ronde, dat kregen maar weinigen voor elkaar in de korte tijd die ons gegeven werd.

Foto 01 07 2022 12 00 59 klein

Het simracen, op de professionele simulatoren van eMense, zette de deelnemers achter het stuur van de Red Bull RB16 van Max Verstappen, uiteraard op het Grand Prix circuit van Zandvoort. Die Red Bull is natuurlijk geen gemakkelijke auto, zelfs niet met de nodige ingeschakelde rijhulpen. Er werden dan ook heel wat muren gekust en grindbakken doorkruist op weg naar een snelle rondetijd.

Foto 01 07 2022 12 49 10 klein

Intussen was er op het echte circuit ook van alles gaande. Meerijden met een coureur op racesnelheid kon in allerlei verschillende auto’s, van BMW’s tot MX-5’s. De coureurs kregen er geen genoeg van en de deelnemers konden deze ervaring - op een enkele uitzondering na - ook waarderen. Gelukkig werden er bij dit onderdeel geen muren gekust, hoewel één deelnemer wel een unieke grindbak experience kreeg. Het differentieel van de Mazda van Daan Eijsten begaf het en de auto werd plotseling onbestuurbaar, met een uitstapje buiten de baan tot gevolg. Gelukkig deed de grindbak precies datgene waar hij voor bedoeld is, namelijk de auto veilig tot stilstand brengen, en was er geen verdere schade. Hij kreeg er in ieder geval de aanmoedigingsprijs voor.

Foto 01 07 2022 13 24 45 klein

Zelf rijden konden de deelnemers in race-geprepareerde Suzuki Swifts en BMW’s. De instructeur reed voorop, de deelnemers volgden, want het eerste wat je moet leren als je wilt racen is om de juiste lijnen te rijden. Het begon met een bescheiden snelheid, maar het tempo ging al snel omhoog! Dan de overstap naar de Formulewagens van Bleekemolen. Weer een heel andere beleving: laag zitten met je hoofd (wel met helm natuurlijk) in de rijwind, een sequentiële versnellingsbak, de voorwielen in het zicht zodat je de auto exact kunt plaatsen voor de bochten. Die paar rondjes smaakten naar meer.

Foto 01 07 2022 13 46 06 klein

Tijdens de afsluitende borrel bij BMW Driving Experience Slotemakers (óók Vriend van de HARC) werden de ervaringen van de dag uitgewisseld. Ondertussen was ook onze beschermheer, tweevoudig Le Mans-winnaar Gijs van Lennep, gearriveerd. Terwijl de aanwezigen genoten van een hapje en een drankje, waren de HARC vrijwilligers nog druk bezig om de tijden en de scores van de deelnemers te vergelijken en het klassement op te stellen. De prijsuitreiking werd gedaan door Jeroen Eijsten, vice-voorzitter van de HARC, samen met Gijs van Lennep beschermheer van de HARC.

Dit waren de prijswinnaars:

Slalom

1 Jan de Croon van Millers Oils Benelux

2 Paul Mandigers van Millers Oils Benelux

3 Marcel Venema van V-Web / Qcontrol

Ladies Cup

1 Ilse Buren van Allround Housing/Racing

2 Priscilla de Rijk van Smit Dorlas

3 Monique Baas van Race Winning Brands

Sim

1 Jan de Croon van Millers Oils Benelux

2 Justin van de Born van Middelwijck Classic Car Taxaties

3 Marcel Venema van V-Web / Qcontrol

Driften

1 Dennis Otten van Classic Car Auctions

2 Gilbert Verboom van Jumbo Verboom

3 Peter van Veen Van Veen Machinery

Het was een zeer geslaagde middag. We bedanken alle Vrienden van de HARC en hun relaties voor hun aanwezigheid. Speciale dank gaat uit naar iedereen die deze dag mogelijk heeft gemaakt: de HARC-vrijwilligers, de Dutch Race Driver Academy, Garage Molenaar, Raceplanet Bleekemolen, eMense en de BMW Driving Experience. Tot ziens bij de volgende ‘Pitstop’ van de Vrienden van de HARC.

Foto’s: Wilfred Bergsma

Merchandise

Word Lid

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix
  • Ontvangst in HARC-hospitality
  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) Octane Magazine
  • Gereduceerd tarief voor Vrij Rijden dagen-
  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen
  • 50% korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres
  • Korting op HARC-kleding

Bekijk de voordelen

Vrij rijden

De HARC biedt een aantal keer per jaar de mogelijkheid om op het circuit te ‘racen’. Er wordt niet in wedstrijdverband gereden. Maar iedereen is vrij om te testen, te trainen of circuitervaring op te doen.

Meer informatie

tkh logo
Vriend van de HARC