Het internationale historische autosportseizoen is afgelopen weekend op twee plekken tegelijk van start gegaan. Masters Historic Racing ging naar Barcelona voor de Espíritu de Montjuïc, terwijl Peter Auto de Mugello Classic een weekend naar voren schoof, zodat beide evenementen tegelijk plaatsvonden. Op beide circuits waren Nederlanders actief.
Bij Masters zelf verschenen deze keer geen landgenoten aan de start, maar het bijprogramma werd grotendeels verzorgd door Race Ready, de organisatie van de Portugees Diogo Ferrão, die ook tijdens de Spa Summer Classic de Spa Three Hours verzorgt. Die had naast zijn bekende Iberian Historic Endurance een nieuwe klasse geïntroduceerd: de Carrera 80s, vergelijkbaar met het NK HARC 82-90.
Eén vaste NK HARC 82-90-deelnemer besloot om het nieuwe kampioenschap een kans te geven en toog naar Barcelona: Bira van Haver met zijn fraaie BMW E30 325i in Mobil-kleuren. De jonge coureur had nog nooit op Barcelona gereden (alleen op de sim), maar kweet zich uitstekend van zijn taak. Hij zette een scherpe kwalificatietijd neer en nam het daarna op met een snelle Porsche en Escort van de lokale Iberische helden. Halverwege de race lag Van Haver tweede, totdat hij zich verslikte in de manier waarop je omgaat met een pitvenster in een langere race (van 50 minuten), vooral als die samenvalt met een safetycarperiode. Met een extra straf voor te kort stilstaan tijdens die verplichte stop viel hij ver terug, maar Bira vocht zich toch terug naar een mooie zevende plaats.
Op Mugello bleek een andere vaste NK HARC 82-90-klant de beste Nederlandse prestatie te leveren: in de barre, kletsnatte omstandigheden op het Toscaanse circuit (zelfs met hagel!) reed Jan Schouten met de BMW 3.0 CSL van Vink Motorsport naar een sterke derde plaats algemeen in de Heritage Touring Cup, achter twee Capri RS3100’s. Zo’n prestatie kregen de andere Nederlanders niet voor elkaar, al eisten Michiel Campagne en Allard Kalff in hun Spice SE92P wel een klassepodium op in de eerste Group C-race. In de Sixties Endurance werden ze achtste in de Corvette Grand Sport.
Voor David Hart en Nicky Pastorelli zat het er deze keer niet in: met de Cobra Daytona Coupé vielen ze in de Sixties Endurance net buiten de prijzen, terwijl de Lola T70 Mk3B en de Ferrari 512 BBLM na pech op grote achterstand werden geclassificeerd. Armand Adriaans kwam wel twee keer over de streep: met zijn Corvette C2 in de Sixties Endurance en met de BMW 635i in de Heritage Touring Cup. Jan Gijzen durfde het in de eerste, door hagel geteisterde race van de Greatest’s Trophy niet aan, maar reed een dag later zijn Ferrari 275 GTB/4 naar een 14e plaats. In de Porsche 2.0L Cup kwamen David Verzijlbergen en Karsten Le Blanc als respectievelijk achtste en 14e over de streep.
Foto's: Mattijs Diepraam, Slickpix.de (Thomas Spindler), Peter Auto (Fotorissima)