Nederlanders bestormen de podia tijdens Spa Six Hours

183

De Spa Six Hours van 2022 gaat de geschiedenis in als een editie die zeer succesvol is verlopen voor de Nederlandse delegatie. De algemene zege ging na jaren van vergeefse pogingen naar de Ford GT40 van David Hart, Olivier Hart en Nicky Pastorelli, terwijl ook Mark Dols zijn geduld beloond zag met een klasseoverwinning: samen met zijn Britse teamgenoot Adam Cunnington stuurde ‘de kleine man’ zijn zelfgebouwde Marcos 1800 GT naar de winst in de kleine GTP-klasse.

De winst van DHG Racing kwam tot stand door een bijna foutloze en probleemloze rit voor de GT40, die alleen een vroege drivethrough had te overwinnen, maar daarna liep de auto als een klok. Pastorelli’s snelste ronde van de wedstrijd was bovendien maar liefst vier seconden sneller dan die van de concurrentie, die met een volle ronde verschil werd verslagen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dols en Cunnington hadden zelfs zes ronden voorsprong op hun naaste concurrenten. Ook de Marcos snorde zes uur lang tevreden rond, de enige hindernis voor Cunnington bleek aan het slot een beslagen voorruit. Met de marge die hij in handen had, kon hij rustig naar binnen komen om het team dat euvel te laten herstellen.

Bijna stonden er zelfs drie Nederlandse equipes op het hoogste treetje van het Six Hours-podium, want de MGB van Sjoerd Peereboom, Jasper Izaks en Tom Smith lag tot zéér kort voor het einde op koers voor de GTS11-klassezege. Ze werden weliswaar nagejaagd door een Porsche 911 met de uiterst rappe Chris Ward achter het stuur, maar Smith kan ook sturen en had het in de hand – totdat hij werd aangereden door een Mustang. Het team had vooraf de afspraak gemaakt om bij schade naar binnen te komen, veiligheid voor alles immers, maar de controle kostte Smith nét de buffer die hij nodig had. In de voorlaatste ronde had Ward hem te pakken, zodat de Nederlandse auto op vier seconden na de overwinning misliep.

Desondanks waren Izaks en Peereboom trots, ook op het feit dat de debuterende tweede MGB van het team – met Pijke ter Burg en Pieter en Sjoerd Peereboom, de laatste voor een tweede stint in de andere auto – probleemloos aan de finish kwam.

Ook Armand Adriaans, Erwin van Lieshout en Armands zoon Sam haalden het podium: met hun Ford Mustang reden ze naar de tweede plaats in de toerwagenklasse. Een exit in de grindbak van Sam bij Malmédy leek een probleem te worden, maar een trekker sleepte de Mustang er – onder groen! – weer uit. De andere Mustang van Bas Jansen, Willem-Jan van den Broek en Jac Meeuwissen voltooide de race op de vierde plaats in de klasse.

Ook in het voorprogramma vielen diverse Nederlandse prestaties op. Fred Krab stuurde de E30 M3 van Vink Motorsport naar een knappe tweede plaats in de tweede race van de Belcar Historic Cup, terwijl de familie Kuijl diverse top-tien-klasseringen liet noteren in hun Capri’s en een E36 325i. Wim en Dieter Kuijl finishten met hun Aston Martin DB4 bovendien als zevende in de gecombineerde Stirling Moss Trophy & Woodcote Trophy.

Sander van Gils zette zijn Lotus Elan op pole in de CLP-klasse van de Masters Gentlemen Drivers en legde in de race beslag op de tweede plaats. In de gelijktijdige toerwagenrace van Masters voegde Olivier Hart in zijn Alfa Romeo Giulia GTA bovendien nóg een overwinning toe aan zijn toch al succesvolle weekend.

Verder wist Michel Kuiper zijn Brabham BT4 twee keer naar een zesde plaats te sturen in de races van de Historic Grand Prix Car Association voor F1-auto’s tot 1966. En tot slot eindigde Luc Brandts met zijn Talbot-Lago T150C in de Pre-War Sports Cars als 13e.

Merchandise

Word Lid

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix
  • Ontvangst in HARC-hospitality
  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) Octane Magazine
  • Gereduceerd tarief voor Vrij Rijden dagen-
  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen
  • 50% korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres
  • Korting op HARC-kleding

Bekijk de voordelen

Vrij rijden

De HARC biedt een aantal keer per jaar de mogelijkheid om op het circuit te ‘racen’. Er wordt niet in wedstrijdverband gereden. Maar iedereen is vrij om te testen, te trainen of circuitervaring op te doen.

Meer informatie

tkh logo
Vriend van de HARC