Nederlanders in actie op de Red Bull Ring

747

De eerste Red Bull Ring Classics trok bijna 20.000 toeschouwers naar het circuit in Steiermarken. Dat was leuk voor de deelnemers, waaronder veel uit Nederland, die zodoende voor volle tribunes hun kunsten konden vertonen. De rijders waren onverdeeld enthousiast over het 4,3 kilometer lange circuit met zijn vele hoogteverschillen.

De eerste SuperSixties race was een prooi voor Michiel Campagne in zijn Corvette Grand Sport, geholpen door tegenslag voor zijn drie Zweedse tegenstanders. Jan Kling werd op afstand tweede in zijn Ford GT40, Bas Jansen pakte de laatste podiumplaats in zijn AC Cobra. Bob Stevens (Lotus Elan) en Thijs van Gammeren (Posche 911) waren de andere GT-klassewinnaars. Bij de toerwagens ging de winst naar Bart Deenik/Jaap Sinke in de Ford Falcon, op slechts 4 seconden gevolgd door good old Jaap van der Ende in eenzelfde auto. De overige toerwagenklassen werden gewonnen door Dieter-Karl Anton (Lotus Cortina), René/Thijmen de Vries (Austin Cooper S) en Graziano Tessaro (Fiat Abarth 1000).

Race 2 werd na drie ronden stilgelegd vanwege olie op de baan. Dat was jammer voor Bas Jansen, die net de kop had gepakt en nog spijtiger voor Kaj Dahlbacka, die van plek 32 naar plek 7 was opgerukt. De race werd ingekort naar 30 minuten en herstart vanaf de originele opstelling, deze heren konden dus opnieuw beginnen. Voor beiden kwam het goed, want Bas Jansen won de race in zijn Cobra, voor Jan Kling in de GT40. Dahlbacka werd derde algemeen nadat Michiel Campagne was uitgevallen met een kapot diff. De Ford Falcon van Bart Deenik en Jaap Sinke kreeg een tikje en ging achterstevoren, maar Sinke herstelde zich vlot zodat zij opnieuw de klasse wonnen. Ook Bob Stevens (Lotus Elan), Thijs van Gammeren (Posche 911), Dieter-Karl Anton (Lotus Cortina) en René/Thijmen de Vries (Austin Cooper S) wonnen opnieuw hun klasse.

Het Colmore YTCC reed zoals gebruikelijk 3 races en bracht met 45 deelnemers het grootste veld van het weekend op de baan. Race 1 werd gewonnen door Christian Nowak in zijn CN Cobra. Na de buitencategorie Protos was Erich Petrakovits ongehoord snel in zijn Groep 5 Capri. Achter hem finishte Leonard Batenburg als beste Nederlander op p. 6 in zijn BMW M3. Speciale vermelding verdient Vienne Renes die als elfde algemeen en tweede in haar klasse eindigde in de Sunbeam Lotus. De tweede race was weer voor Nowak, nu was Tijn Jilesen de beste Nederlander in de Porsche 964RS op positie 8. Vienne Renes eindigde nu op p.12, op slechts 0,9 seconde van klassewinnaar Ulrich Anderson in zijn Ford Escort. Race 3 kende nog 30 starters, velen hadden besloten bijtijds aan de lange terugreis te beginnen. Achter de koolstofvezel Cobra lookalike van Nowak wist Leonard Batenburg de brute Corvette van Vessella in het vizier te houden en zijn M3 E30 naar een podiumplek te sturen, op de voet gevolgd door Peter Stox in de Porsche 964.

Michiel Campagne zat er qua snelheid goed bij in de Groep C Supercup, maar moest in beide races helaas vroegtijdig afhaken met de Spice SE92. De demo’s hadden een Nederlands tintje dankzij Colin Caresani die de ex-Jim Clark Lotus 21 formule 1 bestuurde.

Alle uitslagen zijn hier te vinden: https://raceresults.at/Results/organisator/2023?evenement=Auto%20Rennen&race=Red%20Bull%20Ring%20Classics&fbclid=IwAR1liL493cJoZl65dLzkAVG-VFzvo2o0oqIZglB-pAXWhFqF0zzc8pTRRX0