ETCC 1300 is een nieuw initiatief, een serie individuele races op internationale circuits voor historische auto’s met een cilinderinhoud van maximaal 1300 cc.
De laatste jaren zien we steeds minder auto’s met een kleine cilinderinhoud op de baan verschijnen. Dat vinden we jammer, want de charme van de historische autosport is juist de grote verscheidenheid aan merken en modellen. In de reguliere historische raceklassen zoals NKHTGT, NKGTTC, NK82-90 en YTCC ben je weliswaar welkom met een 1300 of kleinere cilinderinhoud, maar dan ben je wel veroordeeld tot rijden in het achterveld, of als je heel erg goed bent het middenveld. Het gevolg is dat veel prima historische raceauto’s in een hoekje van de garage staan te verstoffen.
Daar gaan we wat aan doen met ETCC 1300. In ETCC 1300 geven we de kleine auto’s de hoofdrol! We willen graag weer de auto’s van vroeger in actie zien, zoals de Alfa Giulietta en Alfasud, Austin A35 en A40, Autobianchi A112, Fiat Abarth, Fiat 127 en 128, Ford Anglia, Mini Cooper, NSU TT, Renault Dauphine en 8 en natuurlijk de kleine GT’s, denk aan de Honda S800, Triumph Spitfire, Alpine A110, Lotus Elite, Matra Djet, Turner BMC en niet te vergeten de MG Midget en de Austin Healey Sprite. Bouwjaargrens is 1976, maar er is een post-historische invitatieklasse voor auto’s tot 1990.
Doelstelling van ETCC 1300 is op een laagdrempelige en toegankelijke manier historisch racen, met een strakke organisatie en een helder reglement. ETCC 1300 is een initiatief van de HARC. Bij het opzetten van ETCC 1300 werken we nauw samen met de Kampf der Zwerge, een Duitse organisatie die al vele jaren regelmatigheidswedstrijden voor auto’s met kleine motoren organiseert. Tijdens de Classic GP op Assen zal een eerste pilot race plaatsvinden.
Staat er bij jou in een hoek van de schuur, onder een dikke laag stof, een Fiat, Datsun, Simca, NSU, R5, Starlet, of Metro? Zou je daar mee willen racen? Wij verwelkomen je graag bij ETCC 1300. Meld je aan als belangstellende op
In de historische racerij racen we tegen elkaar, maar vooral met elkaar. We helpen je graag op weg en kunnen je desgewenst adviseren over de benodigde voorbereidingen aan de auto (veiligheid) en de coureur (licentie). Auto en/of coureur nog niet klaar? Geen probleem, tijdens onze Vrij Rijden dagen ben je altijd welkom en kun je met je beoogde racewagen het circuit op. Dus kom een keertje kijken en neem meteen je auto mee voor wat rondjes.
Meer weten? Alle info, het inschrijfformulier voor Assen en het reglement staan online.