Het NK voor GT’s en toerwagens (NK GTTC) van 1966 tot en met 1981 heeft zijn seizoen 2023 feestelijk afgesloten met een prijsuitreiking die plaatsvond bij hoofdsponsor RECO. Die deed de deuren van zijn vestiging in Breukelen open om de kampioenen te huldigen én vooruit te kijken naar het nieuwe seizoen 2024.
De gasten waren tegen het eind van de middag welkom op de RECO-vestiging die dienstdoet als officieel Tesla Repair Center. Daar was een groot scherm neergezet voor iedereen die het staartje van de GP van Bahrein nog wilde meepikken – al had iedere bezoeker de uitslag bij afreizen al kunnen voorspellen.
Na een copieus Indisch buffet begon de avond aan het officiële gedeelte. Dat ging van start met uitgebreide dankwoorden aan sponsors RECO, HAI en Bandeko en aan oudgedienden Henk van Gammeren, Paul Engel en Wolter Gratama, die afscheid namen van het bestuur. Daarbij werd vooral de laatste extra in het zonnetje gezet op de momenten dat hij zelf geen spreekstalmeester van de avond was.
De onvermoeibare taxateur, die onlangs zijn tachtigste verjaardag mocht vieren, nam afscheid als drijvende kracht in het bestuur van het NK GTTC. Voor zijn jarenlange inspanningen beloonden bestuursleden Timo Span en Willem Mank hem met het erelidmaatschap. Rob Bijster zette vervolgens zijn dank aan Gratama kracht bij met een vintage-lauwerkrans. Gratama treedt weliswaar officieel terug, maar zal het niet nalaten om achter de schermen te blijven helpen met bijvoorbeeld het aandragen van nieuwe sponsors of het begeleiden van pr-activiteiten.
Tijdens de daaropvolgende prijsuitreiking mocht Hans de Graaf nog eens twee keer naar voren komen, nadat hij ook als sponsor een bedankje had mogen ontvangen. De Porsche 911 RSR Carrera van De Graaf sierde de feestzaal met zijn aanwezigheid en was al getooid met het startnummer 1, dat De Graaf komend seizoen als regerend kampioen zal dragen. Op het ‘podium’ van het algemeen klassement werd kampioen De Graaf geflankeerd door Jan Willem Oosterhagen en Gerd Rijper.
De Graaf werd bovendien gehuldigd als een van de klassekampioenen, die daarop grapte dat zijn schoenzolen begonnen te slijten. Ook de andere klassekampioenen mochten hun bokaal in ontvangst nemen. Dit zijn ze allemaal op een rij:
- Klasse 2 (Divisie 1, 1150-1300 cc): Carst Span
- Klasse 4 (Divisie 1, 1600-2500 cc): Pierre Dumont
- Klasse 9 (Divisie 2, 1600-2500 cc): Jan Willem Oosterhagen
- Klasse 10 (Divisie 2, boven 2500 cc): Hans de Graaf
- Klasse 14 (Divisie 3, 1300-1600 cc): Thomas Schröder
- Klasse 15 (Divisie 3, 1600-2500 cc): Marnix Dierick
Na een bijzondere ijstraktatie zette Timo Span nog eens alle plannen voor het komend seizoen op een rij. Het seizoen van het NK GTTC gaat op 26-28 april van start op de Spa Summer Classic. Daarna is het kampioenschap te gast bij de HARC op de Historic Zandvoort Trophy van 11-12 mei. Dan volgen de Historic Grands Prix van Zandvoort (21-23 juni) en Zolder (20-21 juli) en de Classic GP op Assen (13-15 september).
Het NK GTTC sluit het seizoen af met een niet-kampioenschapsronde tijdens de Dijon Motors Cup (4-6 oktober) en stimuleert actief deelname aan de HARC Historic 250 op 17 november, de traditionele seizoensafsluiter voor auto’s uit de Super Sixties, het NK GTTC en het NK HARC 82-90.