NKHTGT raceverslag uit Frankrijk

141

Het NKHTGT reisde af naar Dijon-Prenois voor de beslissende races om het kampioenschap van 2022, tijdens de Motors Cup van HVM Racing. Voor het eerst in de geschiedenis van NKHTGT was er een 2-uursrace, met een afsluitende 30 minutenrace op de zondag. Aan het begin van het weekend waren er nog vijf kanshebbers voor de titel. Eentje had een behoorlijke voorsprong, maar met meer dan 40 te behalen punten waren er nog talloze mogelijkheden. Op de vijfde plaats stonden Brian en Barbara Lambert in hun MGB. Vierde was Bob Stevens in zijn Lotus Elan. Derde was Bart-Jan Deenik in één van de machtige Ford Falcon Sprints. Tweede stond Jos Stevens in zijn oranje Lotus Elan. Roelant de Waard met zijn Shelby Mustang GT350 leidde het kampioenschap voorafgaand aan de laatste twee races op Dijon-Prenois. Op dit snelle circuit was het geen verrassing om de twee dikke GTP-auto's op de eerste rij te vinden, met een Daytona Cobra op de derde plaats. De snelste Lotus Elans zaten daar vlak achter, als vijfde en zesde. We verloren wel een paar V8-toerwagens in de training: de Falcon van vader en zoon Björn en Henk Hees werd met een banaanvormige cardanas de paddock in gesleept, terwijl bij die van Henk van Gammeren de versnellingsbak kapot ging.

Kennet Persson dominated both races in his Ford GT40

Persson wint, De Waard stelt de titel veilig

Na een chaotische start was het Kennet Persson die in zijn Ford GT40 de leiding nam in de 300 km van Dijon, terwijl polesitter Michiel Campagne terugviel naar de zevende plaats. Gelukkig is dat niet zo belangrijk in een 2 uur durende race en de Corvette GS schoof al snel weer op naar de tweede plaats. De GT40 bleek echter niet in te halen en verloor slechts kortstondig de leiding tijdens twee van de drie verplichte pitstops. Toen de Corvette na 41 ronden uitviel, lag Bob Stevens tweede. Zijn Lotus Elan liep als een zonnetje ondanks een probleem met de koppeling. De derde plaats ging naar Roelant de Waard (Shelby Mustang GT350), na een race lang gevecht met Oliver Douglas in zijn Shelby Daytona Cobra. Vijfde werd Frans van Maarschalkerwaart met Björn Hees (Shelby Mustang GT350).

Martin Bijleveld was de koploper bij de toerwagens, totdat het team de Falcon met een te lage oliedruk aan de kant moest zetten. Dat gaf de toerwagenzege aan Bart-Jan Deenik en Jaap Sinke, voor Hemmo Vriend, allen op Ford Falcon. René de Vries en Phil Anning leidden CT07 gedurende 61 ronden. Zij vielen helaas in de laatste ronde uit, waardoor de klassewinst naar Alexander Schlüchter ging. CT08 werd gewonnen door Gerrit Jan van Leenen en Bert Du Toy van Hees, na een geweldig gevecht met Magnus Lillerskog. De Zweedse Lotus Cortina-coureur moest opgeven toen de remmen dienst weigerden. In GTS11 was er pech voor de familie Van Gammeren toen de ontsteking van hun Porsche 911 al na 3 ronden stukging. Erwin van Lieshout wist de MGB's voor te blijven en won de klasse in zijn Porsche. Barbara en Brian Lambert werden tweede, Egbert Kolvoort derde. De kleine Elite van Ingram en Rowley was de enige starter en finisher in GTS08.

Top 10 race 1:

  1. Kennet Persson (Ford GT40) 68 ronden
  2. Bob Stevens (Lotus Elan) 66 ronden
  3. Roelant de Waard (Shelby GT350) 66 ronden
  4. Oliver Douglas (Cobra Daytona) 66 ronden
  5. Van Maarschalkerwaart/Hees (Shelby GT350) 65 ronden
  6. Deenik/Sinke (Ford Falcon) 65 ronden
  7. Wilhelm/Van Gelder (Jaguar E-type) 64 ronden
  8. Ed van Dijk (Jaguar E-type) 64 ronden
  9. Sala/Perlino (Porsche 906) 64 ronden
  10. Hemmo Vriend (Ford Falcon) 63 ronden

Bob Stevens in his fast but fragile Lotus Elan

Persson doet het weer!

De laatste NKHTGT race van het seizoen 2022 had een paar verrassingen in petto. Niet wat de winnaar betreft, Kennet Persson pakte voor de tweede keer dit weekend de grootste beker in zijn Ford GT40. Bob Stevens pakte al meteen p.2 af van Roelant de Waard en leek op koers te liggen voor een sprong naar de derde plaats in het kampioenschap. Bart-Jan Deenik’s kansen vervlogen toen zijn Ford Falcon met een paar harde knallen tot stilstand kwam. Ondertussen deed Brian Lambert er alles aan om Erwin van Lieshout in te halen, maar de Porsche 911 had net iets meer snelheid dan de MGB. Oliver Douglas passeerde De Waard voor de derde plaats, Shelby Daytona versus Shelby Mustang. Jos Stevens was goed op weg en passeerde de blauwe GT350 een paar ronden later. In de 16e ronde, met nog 5 minuten te gaan, viel de Lotus Elan van Bob Stevens stil omdat de accu leeg was. Zodoende eindigden Persson, Douglas en Jos Stevens op het podium. Frans van Maarschalkerwaart (Shelby Mustang) was De Waard op korte afstand genaderd, maar net niet genoeg. Ed van Dijk eindigde als zesde in zijn Jaguar E-type. Mats Ek had een geweldig gevecht met Niek van Gils, die zijn MG had ingeruild voor een Lotus Elan. Ze wisselden verschillende keren van positie, maar uiteindelijk was het Ek die tweede werd in GTS10. De eerste toerwagen was Hemmo Vriend in de Ford Falcon, voor Alexander Schlüchter en Bert Mets in hun Cooper S 's. En dan was er nog GTS11. Van Lieshout finishte 7 seconden voor Brian Lambert in de eerste van de MGB's. Echter, omdat Deenik en Bob Stevens waren uitgevallen, was dat genoeg voor de familie Lambert om van de 5e naar de 3e plaats in het kampioenschap te springen.

Alexander Schlüchter scored 2 class wins in his Mini Cooper

Top 10 race 2:

  1. Kennet Persson (Ford GT40) 19 ronden
  2. Oliver Douglas (Cobra Daytona) + 80,6
  3. Jos Stevens (Lotus Elan) +80,9
  4. Roelant de Waard (Shelby GT350) +97,0
  5. Frans van Maarschalkerwaart -1 ronde
  6. Ed van Dijk (Jaguar E-type) -1 ronde
  7. Mats Ek (Lotus Elan) -1 ronde
  8. Niek van Gils (Lotus Elan) -1 ronde
  9. Hemmo Vriend (Ford Falcon) -1 ronde
  10.  Erwin van Lieshout (Porsche 911) -1 ronde

Volledige resultaten: https://www.its-results.com/.../dc42c369-ffb7-4f53-8214...

De eindstand (nog onder voorbehoud): https://www.nkhtgt.nl/en/standings/

2022 NKHTGT champion Roelant de Waard Shelby Mustang GT350

Merchandise

Word Lid

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix
  • Ontvangst in HARC-hospitality
  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) Octane Magazine
  • Gereduceerd tarief voor Vrij Rijden dagen-
  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen
  • 50% korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres
  • Korting op HARC-kleding

Bekijk de voordelen

Vrij rijden

De HARC biedt een aantal keer per jaar de mogelijkheid om op het circuit te ‘racen’. Er wordt niet in wedstrijdverband gereden. Maar iedereen is vrij om te testen, te trainen of circuitervaring op te doen.

Meer informatie

tkh logo
Vriend van de HARC