Olivier Hart schittert op Silverstone Festival

202

De historische autosport in Nederland mag dan even op pauze zijn totdat het feest weer mag beginnen op Assen, in het buitenland is men in augustus gewoon doorgegaan. Met voor Nederland vooral een reeks tot de verbeelding sprekende resultaten op het Silverstone Festival, waar Olivier Hart alle aandacht naar zich toetrok.

De jonge Hart werd de ster van de show dankzij zijn optreden in de laatste race van het festival, die dankzij zijn fantastische duel om de kop met Julian Thomas uitgroeide tot waarschijnlijk de beste race van dit seizoen. In hun twee Shelby Cobra Daytona Coupé duelleerden de twee in de laatste 20 minuten van de Masters Gentlemen Drivers-race op het scherpst van de snede, zonder daarbij over het randje te gaan. Het millimeterwerk van beide dansende GT’s wekte alom bewondering, evenals de fraaie verdedigende lijnen die Hart junior koos om Thomas van zich af te houden toen hij de Brit eenmaal opnieuw had ingehaald. Zowel winnaar Hart als verliezer Thomas waren na afloop uitgelaten: het wekte geen verbazing dat ze elkaar meteen om de hals vielen.

Samen met vader David won Olivier Hart daarnaast de Masters Sports Car Legends-wedstrijd. In hun Ferrari 512M lieten ze de concurrentie ver achter zich, lange tijd aangevoerd door de Lola T70 Mk3B van Alex Brundle, die hen vorig jaar nog wist te verslaan, toen ook achter het stuur van een 512M. Brundle werd nu zelf op de meet gepasseerd door de Lola T296 van Gonçalo Gomes. David Hart reed in de natte Stirling Moss Trophy bovendien naar een sterke plaats, aan boord van zijn Lister ‘Costin’.

De familie Kuijl was intussen opnieuw naar Silverstone afgereisd in de hoop de verrassende overwinning van Wim Kuijl van vorig jaar te herhalen. In de barre omstandigheden waarin ze hun race moesten rijden, lukte dat deze keer niet. Sam Verheggen was met een 13e plaats de beste vertegenwoordiger van het St. Paul Raceteam, de Capri RS1300’s van Dieter en Wim Kuijl eindigden respectievelijk als 17e en 21e in de historische toerwagenwedstrijd op Silverstone.

De wedstrijden van de Historic Grand Prix Car Association op Silverstone moesten het deze keer doen zonder de Nederlandse kanshebber Michel Kuiper, die zijn Brabham BT3 had thuisgelaten. Luc Brandts was daardoor de enige Nederlander in de klasse. In zijn Talbot-Lago T26C kwam hij in de stromende regen niet uit de voeten: het werd een 33e plaats. Vanuit die positie kon hij de volgende dag weinig betekenen, zeker nadat diverse snelle uitvallers van de vorige dag hem al gauw passeerden. Het resultaat was een 39e plaats.

Voor Jac en Ties Meeuwissen werd het net zo’n tombola in de Masters GT Trophy. Door de wisselende omstandigheden draaide alles om bandenkeuze en het juiste pitstopmoment. Toen enkele minuten voor het verstrijken van de tijd ook nog de rode vlag werd gezwaaid, hing het er maar helemaal vanaf of je op dat moment al gewisseld had of niet. De Meeuwissens kwamen er in hun Ferrari 488 bekaaid vanaf en werden als 31e geklasseerd.