Raceverslag Triumph Competition & British HTGT

183

De rijders van de Triumph Competition & British HTGT, inclusief de MG Competitions, hadden een prima weekend tijdens de St. Paul Historic Zandvoort Trophy op 11 en 12 mei. Je leest er alles over in het verslag van Roland Blum, vertaald door Lenneke Oostingh.  

Aangenaam zonnig en warm weer wachtte de deelnemers op het prachtige en uitdagende racecircuit in Zandvoort, Nederland. Het goed bezochte strand in de directe omgeving met zijn talrijke lekkernijen deed de rest voor het welzijn en zorgde voor wat vakantiegevoel van coureurs, monteurs en toeschouwers. De technische keuring van de racewagens verliep snel en ongecompliceerd. Nieuwe coureurs en racewagens vonden hun weg naar onze club. Jon Wolfe uit Groot-Brittannië met zijn TVR Tuscan V8 en Thomas Kaiser uit Oostenrijk met zijn Mini Cooper S. Jon Wolfe reed voor het eerst in Zandvoort en kreeg vrijwel de gehele eerste race te maken met verschillende MG’s. Ook was er een nieuwe racewagen te bewonderen. Horst Jaekel bracht zijn geheel opnieuw opgebouwde MGB mee.

MGTR 5

Kwalificatie op zaterdagochtend

Er was vooraf enige opwinding omdat het aantal deelnemers beperkt was tot 47 voertuigen. Na de kwalificatie kwamen echter slechts 44 auto's in aanmerking voor start, 25 van de Triumph Competition en 19 van de NKGTTC. Zoals verwacht behaalden de enorm superieure Capris, Escorts en de 3-liter BMW Coupé uit onze partnerserie NKGTTC de eerste tien plaatsen. De eerste auto uit onze serie volgde op de 11e plaats. Divisie 1 werd gedomineerd door onze Nederlandse vrienden en thuisploeg in Zandvoort. Regerend kampioen Stefan Rozema in de MGA zette de snelste tijd neer op het asfalt, gevolgd door Detlef Walter in de Warwick 350 GT en Melle Van der Wal in de MGB. Marcus Weidenbach volgde in de Jaguar E-Type, Robin Rozema in de MGA, Albert Van der Wal in de MGB en René Grüter in de MGB. De tijdsintervallen waren niet al te groot. Daarna volgden Jon Wolfe in de TVR Tuscan V8, Roland Blum in de MGB, Franz Durrer in de Austin Cooper S, Kees Rozema in de nieuw aangeschafte MGB, Marcel Kutak in de Lotus Elan, Horst Jaekel in de volledig herbouwde MGB, Mario Neumann in de Triumph TR6, Scheurer-Wenen in de TVR 3000M, Florian Lübbert in de Triumph TR4, Lenneke Oostingh in de MGB, Raymond Klompstra in de TVR Vixen, Heusel-Jaekel in de MGB, Thomas Kaiser in de Mini Cooper S, Harald Raschke in de Triumph TR8, Richard King in de MGB GT, Ralf Stadach in de Triumph TR6, Jean Pierre Fazi in de Triumph TR4 en Braune-Vogel in de MGB. Günter Stephan in de MGB kreeg tijdens de kwalificatie een motorstoring en kon geen kwalificatieronde rijden.

Uitslagen divisie 1:

1. Stefan Rozema, MGA

2. Detlef Walter, Warwick 3500 GT

3. Melle Van der Wal, MGB

Resultaten divisie 2:

1. Marcus Weidenbach, Jaguar E-type

2. Franz Durrer, Austin Cooper S

3. Marcel Kutak, Lotus Elan

MGTR 3

Race 1 op zaterdagmiddag

Onder ideale weersomstandigheden, het was zonnig en 20 graden, stonden de auto's opgesteld in de paddock. Na een introductierondje achter de pace car was er een staande start. Hoewel dit voor sommige deelnemers nogal ongebruikelijk was – we hebben doorgaans een vliegende start – verliep de eerste bocht zonder ongelukken. Marcel Kutak ontbrak in zijn Lotus Elan van de startgrid vanwege elektrische problemen. Hoewel hij wat laat vanuit de pitlane kon starten, stopte hij later vroegtijdig. Lenneke Oostingh verloor in de derde ronde door vloeistof op de baan de controle over haar MGB en kuste de vangrail, waardoor ook haar race voortijdig ten einde kwam. Kees Rozema (MGB) zag in bocht 9 een onbestaand gat en schoot door en de Mini van Franz Durrer werdt hierbij geraakt. Franz kon de race met de beschadigde auto uitrijden, maar Kees werd uitgeschakeld. Albert Van der Wal had een goede start, maar kon de motor van zijn MGB na een spin in bocht 9 niet meer starten en viel ook vroegtijdig uit. De herstart na een korte gele fase werd door enkele coureurs gemist, wat tot enkele positiewisselingen leidde. De race werd gekenmerkt door spannende gevechten om de positie, zowel voorin als op het middenveld. Uiteindelijk won Jon Wolfe in de TVR Tuscan V8, voor René Grüter in de MGB en Stefan Rozema in de MGA. Hij werd gevolgd door Detlef Walter in de Warwick 3500 GT, Melle Van der Wal in de MGB, Roland Blum in de MGB en Robin Rozema in de MGA, Michael Heusel in de MGB, Marcus Weidenbach in de Jaguar E-Type, Peter Scheurer in de TVR 3000M, Florian Lübbert in de Triumph TR4, Raymond Klompstra in de TVR Vixen, Harald Raschke in de Triumph TR8, Thomas Kaiser in de Mini Cooper S, Ralf Stadach in de Triumph TR6, Richard King in de MGB GT, Christoph Braune in de MGB en Jean Pierre Fazi in de Triumph TR4.

Het podium van Divisie 1:

Jon Wolfe, TVR Tuscan V8

René Grüter, MGB

Stefan Rozema, MGA

Het podium van Divisie 2:

Marcus Weidenbach, Jaguar E-Type

Florian Lübbert, Triumph TR4

Thomas Kaiser, Mini Cooper S

MGTR 7

Race 2 op zondagochtend

De zaterdagavond werd op veel verschillende manieren benut. Sommigen repareerden hun beschadigde voertuigen, Lenneke Oostingh moest het stuurhuis van haar MGB vervangen, Kees Rozema moest tot diep in de nacht de ongeval schade aan zijn MGB repareren, anderen zaten gezellig bij elkaar met een barbecue en bier. Er werden ook enkele racers op het strand gezien. Op de terugweg van het strand viel Roland Blum met zijn fiets en verwondde hij zijn voet. Zondag starten was uitgesloten omdat de gezwollen voet niet meer in schoenen paste.

De tweede race begon staand, wederom onder ideaal weer. Net als de dag ervoor vonden er geen botsingen plaats en stonden de auto's verspreid over de baan. Plotseling, zonder aanwijsbare reden, werden er rode vlaggen gezwaaid en werd de race stopgezet. De oorzaak was niet een ongeval, maar het feit dat de vier leidende voertuigen, de BMW Coupé en de drie Capri's, te luid waren en de toegestane geluidslimiet werd overschreden. De zwarte vlaggen werden door de betrokken coureurs niet gezien of genegeerd. Nadat de genoemde auto's uit de race waren gehaald kon de race hervat worden. Kort voor de rode fase moest Franz Durrer zijn Austin Cooper S met schade aan de versnellingsbak in de pits parkeren. Naarmate de strijd vorderde, waren er talloze, bittere en bezienswaardige positiegevechten. Aanvankelijk domineerde Detlef Walter het Triumph Competition-veld met zijn Warwick 3500 GT. Hij verloor echter een paar posities omdat zijn banden verslechterden. Jon Wolfe werd steeds beter op het circuit en leidde uiteindelijk vol vertrouwen het Triumph Competition-veld. Achter hen brak een spannende drievoudige strijd uit tussen René Grüter (MGB), Stefan Rozema (MGA) en Melle Van der Wal (MGB). De TVR 3000M uit Scheurer-Wien beëindigde de race vroegtijdig vanwege ongevalsschade. Ook de Triumph TR8 van Harald Raschke ging vanwege technische problemen vroegtijdig met naar parc fermee. In de laatste ronden zorgde René Grüter (MGB) voor een indrukwekkende inhaalmanoeuvre in de Tarzanbocht. Aan het einde van het rechte stuk van start en finish remde hij naast de totaal verraste Melle Van der Wal (MGB) om vervolgens aan de binnenkant van de bocht voorbij te rijden. Uiteindelijk won Jon Wolfe, voor René Grüter, Stefan Rozema, Melle Van der Wal, Detlef Walter, Robin Rozema, Marcus Weidenbach, Albert Van der Wal, Kees Rozema, Florian Lübbert, Marcel Kutak, Raymond Klompstra, Lenneke Oostingh, Thomas Kaiser , Richard King, Ralf Stadach, Jean Pierre Fazi en Braune-Vogel.

Het podium van Divisie 1:

Jon Wolfe, TVR Tuscan V8

René Grüter, MGB

Stefan Rozema, MGA

Het podium van Divisie 2:

Marcus Weidenbach, Jaguar E-Type

Florian Lübbert, Triumph TR4

Marcel Kutak, Lotus Elan

MGTR 6

Race 3 op zondagmiddag

De startgrid voor de derde race was behoorlijk uitgedund. Er stonden slechts 33 auto's aan de start, 18 van de Triumph Competition en 15 van de NKGTTC.

De redenen voor het falen bij de TC: motorschade bij de MGB's van Günter Stephan en Horst Jaekel, voetblessure van de auteur, defect aan de achteras bij de TVR van Scheurer-Wien, stuurschade bij de TR8 van Harald Raschke en geluiden in de aandrijflijn van de TR6 van Mario Neumann .

Na de start ontstond er een strijd tussen Melle Van der Wal (MGB), Stefan Rozema (MGA), René Grüter (MGB) en Jon Wolfe (TVR). Jon draaide in de startronde en viel terug. Binnen de top drie wisselden de posities voortdurend. Uiteindelijk kwam René Grüter als eerste over de finish, voor Melle Van der Wal en Marcus Weidenbach. René Grüter kreeg echter een tijdstraf van 5 seconden vanwege een voortijdige start, waardoor Melle een overwinning kon vieren, voor René Grüter en Marcus Weidenbach. Achter hen stonden Jon Wolfe, Albert Van der Wal, Stefan Rozema, Detlef Walter, Marcel Kutak, Lenneke Oostingh, Heusel-Jaekel, Richard King, Thomas Kaiser, Ralf Stadach, Braune-Vogel en Jean Pierre Fazi.

Het podium van Divisie 1:

Melle Van der Wal, MGB

René Grüter, MGB

Jon Wolfe, TVR Tuscan V8 

Het podium van Divisie 2:

Marcus Weidenbach, Jaguar E-Type

Marcel Kutak, Lotus Elan

Thomas Kaiser, Mini Cooper S

Een succesvol raceweekend eindigde zonder noemenswaardige incidenten en ik kijk uit naar de volgende race in Charade. Voor zover ik weet heeft geen enkele deelnemer aan de Triumph Competitie ooit dit traject in Frankrijk gereden.

MGTR 4