De laatste twee races van SuperSixties vonden plaats op Magny-Cours, het voormalige Grand Prix circuit in Frankrijk. Met nog 7 kanshebbers in de tussenstand, waarvan de eerste drie op enkele punten van elkaar, werd het een spannend weekend.
Kwalificatie: Lotus Elans domineren
Bob Stevens was de te kloppen man in de SuperSixties-kwalificatie op Magny-Cours. Jan van der Kooi gaf 0,6 seconde toe en kon zijn tijd niet meer verbeteren na een uitstapje door het grind. Luc de Cock en Damien Sionneau zorgden ervoor dat de top vier volledig uit Lotus Elans bestond. De eerste dikke V8 was de TVR Griffith van Christophe Germain op de vijfde plaats. Malivaï Castelli maakte het 5 Lotus Elans in de top-6. Carlo Hamilton was de snelste van de toerwagens op de 7e plaats, net voor Norbert Gross, Hemmo Vriend en Deenik/Sinke, allen in Ford Falcons, met de Lotus Elan van Jos Stevens als indringer op de 7e plaats. In GTS11, dit weekend allemaal MGB's, was onze Australische gastrijder Paul Cruse een stuk sneller dan de vier vaste deelnemers. In CT06 toonden lokale coureurs Charles-Edouard Rousseau en Romain Guerardelle de weg aan Smeer/Izaks en Bernd Horlacher, uiteraard allemaal in Mini Coopers. Tot slot, in CT08, de Lotus Cortina-klasse, reed Marcel Wentzel een razendsnelle ronde, waardoor hij en zijn bijrijder Hanna Grade de klasse pole veroverden, voor Julius Junck. Met leiders in de tussenstand Jan van der Kooi, Luc de Cock en Norbert Gross allemaal op de 2e of 3e plaats in hun klasse, beloofden de twee races op zondag interessant te worden.
Race 1: Time penalty party
De eerste race op Magny-Cours, heel vroeg op de zondagochtend, veranderde in een tijdstraffenfestival met royale hoeveelheden seconden die werden toegekend voor het overschrijden van de track limits, te korte pitstops, stops buiten het pit window en vooral voor te hard rijden in de pitstraat. Op de baan was de actie hectisch, met Jan van der Kooi die al vroeg de leiding nam in zijn Lotus Elan. Bob Stevens zat hem echter op de hielen, en in ronde 7 passeerde de blauwe Lotus de groene. Na 18 ronden had Bob een voorsprong van slechts 0,28 seconden. Luc de Cock eindigde als derde, maar zowel Bob als Luc hadden te weinig tijd in de pits doorgebracht. Dit kwam hen duur te staan, want elke gewonnen seconde werd bestraft met 5 seconden. Hierdoor werd Jan van der Kooi de winnaar, met Bob als tweede en Roelant de Waard als derde op het podium. Na een versnellingsbakwissel was zijn Shelby Mustang eindelijk op snelheid en wist hij Claudio Missaglia (Shelby Mustang) en Christophe Germain (TVR Griffith) achter zich te houden om GTS12 te winnen. Damien Sionneau werd vijfde en Jos Stevens zevende, waardoor er zes Lotus Elans in de top 7 eindigden. Carlo Hamilton was onverslaanbaar in CT10, maar reed te hard in de pitstraat. Zodoende bleef Norbert Gross in de race voor de titel, door als eerste in zijn klasse te eindigen, met Deenik/Sinke op de tweede plaats, allemaal in Ford Falcons natuurlijk. Charles-Edouard Rousseau was de winnaar in CT06, met Bernd Horlacher als tweede en Jacques Smeer als derde. Jacques kreeg het rijden de voorwiel aangedreven Mini Cooper in plaats van zij gebruikelijke Shelby Mustang al aardig onder de knie. Julius Junck behaalde een dominante overwinning in CT08 in zijn Lotus Cortina, terwijl Gerrit Jan van Leenen de tweede plaats erfde nadat Wentzel/Grade problemen hadden met het schakelen. Michael en Paul Cruse wonnen GTS11 in hun MGB, voor Egbert Kolvoort en Klaus-Peter Mutschler. Tot slot moeten we nog de enige GTP noemen die dit weekend aanwezig was, de Porsche 904 van Rob Rappange en Jasper Izaks, die natuurlijk zijn klasse won.
Race 2: drama voor Van der Kooi
Jan van der Kooi leek op koers te liggen voor de winst (en de titel), toen na vier ronden de koppeling van zijn Lotus Elan het begaf. Bob Stevens reed de gehele race aan de leiding, maar maakte een strategische pitstop om de titelpretendenten niet te hinderen. Daardoor eindigde hij slechts als negende. De verrassende winnaar was Roelant de Waard in de Shelby GT350, met Luc de Cock en Jos Stevens op de tweede en derde plaats in hun Lotus Elans. Carlo Hamilton deed het deze keer helemaal goed en werd beloond met een vierde plaats in zijn Ford Falcon, terwijl Jasper Izaks een sterke race reed en de Porsche 904-6 als vijfde over de finish bracht. Op de zesde plaats eindigde Norbert Gross, die deed wat hij moest doen: met een tweede plaats in de CT10-klasse behaalde hij net genoeg punten om zijn voormalige Formule Vee-rivaal Luc de Cock in het algemeen klassement te verslaan. Jaap van der Ende verschalkte Deenik/Sinke en pakte de derde plaats in zijn klasse, terwijl Hemmo Vriend was de vijfde Falcon in de top 10 was. Dit was te danken aan Christophe Germain, die in de voorlaatste ronde de pech had met zijn TVR in de grindbak terecht te komen. Hierdoor werd Claudio Missaglia met zijn geweldig klinkende Shelby Mustang GT350 tweede in zijn klasse. Hij reed een prima inhaalrace nadat hij op de grid was aangeduwd en als laatste de start passeerde. Pascal Metayer was de eerste Fransman aan de finish in zijn Lotus Elan. Charles-Edouard Rousseau won opnieuw in CT06, maar Romain Guerardelle zat hem dit keer op de hielen, met Bernd Horlacher als derde in de Mini-klasse. CT08 was een herhaling van de ochtendrace: Julius Junck was de overtuigende winnaar, terwijl Gerrit Jan van Leenen tweede werd nadat Hanna Grade's Lotus Cortina problemen kreeg met het schakelmechanisme. In GTS11 waren de gebroeders Cruse opnieuw niet te kloppen, met Egbert Kolvoort en Klaus-Peter Mutschler als achtervolgers, allemaal in MGB's.
De volledige uitslagen staan hier: https://www.its-live.net/live/hvm/2025/magnycours.