Kwalificatie: Lotus Elan vs. Porsche 904
Jan van der Kooi was de te kloppen man in de SuperSixties-kwalificatie tijdens het ADAC Hansa-weekend op het TT-Circuit in Assen. Lange tijd leek het erop dat we een Lotus Elan-eerste startrij zouden krijgen, met Luc de Cock als tweede snelste, totdat één van de gebroeders Rappange de 904-6 overnam en de tweede plaats veroverde. Oliver Douglas claimde p. 4 in de Daytona Cobra, voor Jos Stevens in weer een Lotus Elan. Carlo Hamilton was in zijn Ford Falcon de snelste van de toerwagens op de zesde plaats, met de volgende Falcon van Norbert Gross op p. 10. Daartussenin stonden de GTS12-auto's van Smeer/Izaks (Shelby GT350), Niek van Gils (TVR Griffith) en Claudio Missaglia (GT350). In CT07 werden de twee Rappange Mini's gescheiden door de #37 die Bert Mets deelde met de mysterieuze Durk van Hardenberg, terwijl CT08 toebehoorde aan Grade/Wentzel, gevolgd door Patrick Vanspringel en Magnus Lillerskog op de derde plaats, allemaal in Lotus Cortina's. In GTS11 trakteerde Thijs van Gammeren de toeschouwers op spectaculaire drifts in de GT-chicane aan het stuur van de Porsche 911, met Albert van der Wal en Egbert Kolvoort op de tweede en derde plaats in MGB's.
Race 1: Van der Kooi heerst
Jan van der Kooi behaalde zaterdag in Assen een klinkende overwinning in de Lotus Elan. Luc de Cock (Lotus Elan) en Oliver Douglas (Shelby Cobra Daytona) leverden een zeer vermakelijke strijd om de tweede plaats. Een uitstapje buiten de baan door Niek van Gils in de TVR zorgde voor een neutralisatie, waardoor Douglas stiekem het gat kon dichten. Op het podium wisselde hij sportief van plaats met De Cock. Jos Stevens werd vierde en bevestigde daarmee de dominantie van Lotus. De eerste toerwagen die finishte was Carlo Hamilton in de Ford Falcon, terwijl Dante en Jop Rappange een geweldige zesde plaats behaalden in de witte Cooper S. Hemmo Vriend werd zevende overall en tweede in CT10, terwijl de GTS11-winnende Porsche van Thijs van Gammeren achtste overall werd. De tweede Mini van Von Hardenberg/Mets werd negende, terwijl SuperSixties-debutant Gianni Sanen de MG Midget met Ashley-carrosserie als tiende over de finish bracht en daarmee de invitatieklasse won. In CT08, het domein van de Lotus Cortina, pakte Patrick Vanspringel de overwinning voor Magnus Lillerskog en Gerrit Jan van Leenen, nadat Grade/Wentzel uitvielen met een kapotte achterwielophanging. Frank Weidema scoorde de overwinning in GTP<2500 in zijn Mini Marcos nadat de Rappange Porsche 904-6 uitviel. Egbert Kolvoort werd eerste van de MGB's voor Jürgen Felske, tweede en derde in GTS11. Fernand Lelong versloeg Bernd Horlacher en werd derde in de Mini-klasse, CT07.
Race 2: twee uit twee voor Van der Kooi
Jan van der Kooi maakte er twee uit twee van door ook de SuperSixties-race van zondag. Opnieuw reed hij vanaf het groene licht aan kop en moest alleen tijdens de verplichte pitstop even de eerste plaats afstaan. Hij werd gevolgd door Luc de Cock in zijn Lotus Elan. Oliver Douglas eindigde als derde in de Daytona Cobra, maar zakte naar de vijfde plaats na een tijdstraf van 15 seconden voor een iets te korte pitstop. Daardoor ging de laatste podiumplaats naar Niek van Gils, die in zijn TVR Griffith een geweldige race reed van achteraf de startgrid. Jos Stevens werd vierde in zijn Lotus. Carlo Hamilton was opnieuw onverslaanbaar in de toerwagens, gevolgd door Norbert Gross en Hemmo Vriend in een trein van Ford Falcons. Thijs van Gammeren werd negende in de Porsche 911, terwijl de gebroeders Rappange de top 10 completeerden in hun Cooper S. De Von Hardenberg/Mets Mini zette de snelste rondetijd neer in CT07, maar beide auto's van het team verloren tijd in de pits. Meer Mini-pret werd verzorgd door Bernd Horlacher en Fernand Lelong, die nooit meer dan een paar seconden van elkaar verwijderd waren. Egbert Kolvoort was de eerste MGB die finishte, op afstand gevolgd door Jürgen Felske, die ondanks problemen met de versnellingsbak wist uit te rijden. Frank Weidema won opnieuw de kleine GTP-klasse in zijn Mini Marcos. Hij werd gevolgd door Patrick Vanspringel in de Lotus Cortina, die opnieuw de CT08-klasse won voor Magnus Lillerskog en Gerrit Jan van Leenen.
Met nog twee races te gaan is het bijzonder spannend in het SuperSixties-klassement. Jan van de Kooi, Luc de Cock en Norbert Gross worden slechts door een paar punten van elkaar gescheiden. Met een flinke deelname in de GTS10 (Lotus Elan) klasse op Magny-Cours, waaronder een aantal lokale helden, kan er van alles gebeuren!
Top 10 race 1:
- Jan van der Kooi (Lotus Elan 26R) 18 ronden in 40:39.057
- Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +49.774
- Oliver Douglas (Shelby Cobra Daytona Coupe) +44.265
- Jos Stevens (Lotus Elan 26R) +56.638
- Carlo Hamilton (Ford Falcon Sprint) +61.060
- Dante & Jop Rappange (Mini Cooper S) +118.521
- Hemmo Vriend (Ford Falcon Sprint) + 1 ronde
- Thijs van Gammeren (Porsche 911) + 1 ronde
- Durk v. Hardenberg/Bert Mets (Mini Cooper S) + 1 ronde
- Ron & Gianni Sanen (MG Midget Ashley) + 1 ronde
Top 10 race 2:
- Jan van der Kooi (Lotus Elan 26R) 19 ronden in 41:05.158
- Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +15.063
- Niek van Gils (TVR Griffith) +44.980
- Jos Stevens (Lotus Elan 26R) +49.987
- Oliver Douglas (Shelby Cobra Daytona Coupe) +51.528
- Carlo Hamilton (Ford Falcon Sprint) +84.047
- Norbert Gross (Ford Falcon Sprint) +106.620
- Hemmo Vriend (Ford Falcon Sprint) +121.709
- Thijs van Gammeren (Porsche 911) +127.597
- Dante & Jop Rappange (Mini Cooper S) +127.979
Volledige uitslagen:
Meer nieuws uit Assen in SuperSixties Magazine 2025#5, download van de website:
Punten na 10 van 12 races: https://www.supersixtiesracing.com/standings/