We zijn alweer een weekend verder – tijd om de Historic Grand Prix even te laten inzinken. Want op wat een spannende races zijn we getrakteerd: prachtige strijd aan kop en in het middenveld, en soms een beslissing in de laatste ronde.
We zijn alweer een weekend verder – tijd om de Historic Grand Prix even te laten inzinken. Want op wat een spannende races zijn we getrakteerd: prachtige strijd aan kop en in het middenveld, en soms een beslissing in de laatste ronde.
Wellicht de mooiste race van het weekend was de Masters Pre-66 Touring Cars, de afsluiter van zaterdag waarin Tom Coronel na een uur racen Andy Wolfe in de slotronde verschalkte door slim in te spelen op de achterblijvers. Wolfe zat klem met zijn Falcon Sprint, Coronel schoof de Alfa GTA slim langs de buitenkant in Gerlach om aan de binnenkant van de Hugenholtzbocht in één beweging langs de twee langzamere auto’s te schieten.
Net zo spannend, maar helaas maar een uur van de 90 minuten durende Masters Gentlemen Drivers-race, was de tweestrijd tussen Wolfe en een andere Hollandse held: Nicky Pastorelli in de Ferrari 250 GTO/64 van Roelofs Engineering. Wolfe was Pastorelli net voorbij toen diens differentieel het begaf.
Er was wel weer Hollands in het FIA Masters Historic Sports Car Championship. David Hart en Nicky Pastorelli wisten daarin in een rechtstreeks duel in gelijke auto’s (allebei een Lola T70 Mk3B) de favorieten Leo Voyazides/Simon Hadfield te verslaan. ‘Onze’ Michiel Smits had enorme pech toen zijn Lola T70 Mk1 het al begaf voordat de race kon beginnen.
De monoposto-races van het weekend leverden prachtige slipstreamduels op, vooral bij de Juniors en de 500cc. Bruno Weibel (Lotus 22) en George Shackleton (Cooper Mk9) werden de dubbele winnaars, maar niet nadat ze er tot op de centimeter voor hadden moeten strijden. Floris-Jan Hekker gaf in zijn klasse goed partij met zijn Rayberg.
Ook in de Formule 2 een dubbele winnaar, maar daar won Matthew Watts (March 772) afgetekend beide races die in lawaai de F1-races naar de kroon staken. Die werden een invuloefening voor Nick Padmore (Williams FW07C) die op Zandvoort zijn tweede wereldtitel veiligstelde.
Een groot succes was de eerste FIA Historic Formule 3 European Cup. Een groot veld van hoge kwaliteit en twee mooie races waar de FIA als organisator trots op mag zijn. Christian Olsen (Martini-Alfa Romeo MK39) schreef beide wedstrijden op zijn naam en mag zich daarmee de eerste titelhouder noemen.
Via het NK GTTC en de GT- en toerwagensecties van het NK HTGT in de Masters-wedstrijden was ook de HARC goed vertegenwoordigd op de zevende Historic Grand Prix. Zoals gebruikelijk bracht het GTTC weer het grootste veld mee, waarin Daniel Schrey oppermachtig bleek in zijn Kremer Porsche 935 K3. Net zo dominant waren Michiel Campagne en Allard Kalff (Chevrolet Corvette Grand Sport) bij de GT’s van vóór 1966 en Norbert Gross (Ford Falcon) bij de toerwagens uit datzelfde tijdperk.
Een geweldige toevoeging aan het programma was de Tourenwagen Classics, met auto’s die het verleden van de DTM en de Super Touring-kampioenschappen vieren. De zege ging naar Georg Hatscher, vaardig geassisteerd door DTM-legende Klaus Ludwig. En dat was niet de enige held van vroeger in het veld! Intussen hadden we te doen met Gerbert Luttikhuis, die eindelijk in eigen land kon racen maar zijn versnellingsbak roet in het eten zag gooien.
De toeschouwers keken intussen ook met grote ogen naar de zijspannen in de Camathias Cup en genoten van de mooie demo’s van onder meer BMW en Porsche. Een absoluut demo-hoogtepunt was de ‘terugkeer’ van de Ferrari ‘Sharknoses’ naar Zandvoort. En voor onszelf? Het was fijn om zo veel mensen te kunnen begroeten in ons HARC House. Zien we iedereen daar volgend jaar weer?
Foto: Rudolf Dieben