TKH HARC Historic Zandvoort Trophy: gezellige racedag

330


Terwijl het Nationaal Oldtimer Festival vele honderden klassiekers trok en de Saab- en Citroënliefhebbers genoten van hun demorondjes over het Grand Prix circuit, werd er dit weekend wel degelijk ook serieus geracet tijdens de 46e editie van de Historische Zandvoort Trophy.
Het programma werd geopend door de “Triumph Competitions and British HTGT”, of zoals wij het van oudsher noemen, de MG Competitions. Er stonden namelijk slechts twee Triumphs aan de start, tegenover een dozijn MG’s. Daaronder enkele nieuwe gezichten zoals Minus de Rijer en de Duitse Fabienne Mutschler. Teun Bleijenberg had de fraai gerestaureerde MGA van Ben Devilee meegenomen. De toon werd echter gezet door twee andere Britse sportwagenlegenden: Armin Gleichmann in zijn TVR en Philippe Vermast, deze keer in een Lotus Elan. De 2,5 liter zescilinder in de TVR was net iets te sterk voor de 1,6 vierpitter van de Lotus. De TVR hield het echter geen 40 maar slechts 37 minuten vol, en zo won Vermast afgetekend. Daarachter was het ongemeen spannend.Rene Grüter (MGB) leek vastbesloten de Nederlandse MG-rijders achter zich te houden. Dat ging hem goed af, tot hij zich verremde in de Tarzanbocht. Daarna was het Robin Rozema die zich los wist te maken uit de strijdende groep en als tweede werd afgevlagd. Marcus Weidenbach werd derde in zijn Triumph TR6, voor Grüter en Stefan Rozema (MGA), die 10 seconden aan zijn broek kreeg voor een jumpstart. De tweede race kende nogal wat afmeldingen wegens diverse defecten. Onder andere Kees Rozema en Lenneke Oostingh moesten verstek laten gaan, terwijl Melle van der Wal in de reserve MB BGT van start ging. Robin Rozema was deze keer niet te kloppen, terwijl zijn broer Stefan het aan de stok had met René Grüter. Het was uiteindelijk de Zwitser die met 4/10e voorsprong de tweede plaats pakte. Albert van der Wal (MGB) werd vierde met Detlef Walter in de bijzondere Warwick GT350 op plaats 5.
Het NKGTTC zorgde voor een paar aantrekkelijke races. Hoofdrolspelers in de eerste wedstrijd waren Hans de Graaf met zijn Porsche 911 en Ad van der Kroft in de Morgan +8. Deze twee wisselden voortdurend stuivertje. Na 14 ronden was het de Graaf die de winst pakte, op 0,27 seconde voor de Morgan. Ook om de laatste podiumplek werd stevig gevochten, het was uiteindelijk Gerd Rijper in de Porsche die Jan-Willem Oosterhagen (Ford Escort) naar de vierde plaats verwees.
In de tweede race bestond de kopgroep uit zes man: De Graaf, van der Kroft, Rijper, Oosterhagen en Freddy van Sprundel (Escort RS). Deze maakten er een mooie strijd van met volop positiewisselingen. Daarbij zagen ze af en toe een gele vlag over het hoofd, waardoor de uiteindelijke uitslag er voor de toeschouwers verrassend uitzag: Adriaan van de Kroft als winnaar, Van Sprundel tweede en Gerd Rijper op positie drie. De Graaf en Oosterhagen werden teruggezet. Timo Span werd vijfde algemeen met zijn Mini Clubman. Voor het publiek was het genieten van leuke gevechten tussen hele verschillende auto’s, zoals Stefan Jacobs die het in zijn BMW 2002 aan de stok had met de plastic sportwagentjes van Onno Vlaanderen (Davrian) en Stephane Rion (Lotus Europa) of good-old Klaas Span, die in zijn Mini Cooper S de degens kruiste met Pierre Dumont in zijn Datsun 240Z.
De deelnemers aan het Hankook NK HARC 82-90 moesten volop aan de bak, want de klasse werkte op deze zaterdag een kwalificatie en maar liefst drie races af. De te kloppen man in het veld van dik 30 auto’s was uiteraard Pieter Bikker in zijn BMW 325i. Er zijn zeker concurrenten die het hem lastig kunnen maken, maar die hadden het vooral druk met onderling vechten om de tweede plaats. Tot die club behoren Reinier van Abbe, Bira van Haver, Tim Medenblik, Sebastian Bruin en Mark Elzinga met BMW E30’s Groep A en Christian Heck met een E21-er BMW. In de eerste race begon de actie al voor het rode licht uitging met een paar jumpstarts. Toen de stofwolken waren neergedaald bleek dat Van Abbe en Heck de finish niet gehaald hadden, terwijl van Haver en Medenblik strafseconden kregen. Zodoende mochten Sebastian Bruin en Mark Elzinga samen met Bikker het podium beklimmen. Bij de Mazda’s was het David Koh voor Theo Plichta en Ralf Willems, terwijl Marc Burger de overige Porsche 944’s op achterstand reed. In de groep N klasse was evenementsponsor Alexander van der Lof, de man achter de Twentse Kabel Holding, een verassende deelnemer. Hij moest achteraan beginnen maar wist aardig op te rukken, Bij de finish had hij tweede man Michel Groen in het zicht. In deze klasse was Pepijn Kraaijeveld wederom niet te kloppen, met de standaard Groep N BMW wist het jonge talent uit de karting weer heel wat snellere auto’s het nakijken te geven.
De tweede race werd kort na de start stilgelegd wegens een ongelukkige crash. Theo Plichta ging wijd bij het uitkomen van de Hans Ernst bocht en kwam bij het terug de baan op sturen dwars te staan, waarna David Koh hem niet meer kon ontwijken. Nadat de gedeukte Mazda’s waren afgevoerd ging de herstart over 10 ronden, waarbij Pieter Bikker iedereen weer het nakijken gaf. Daarachter ging het er heftig aan toe. Tim Medenblik kwam als tweede over de streep, maar had ingehaald onder geel. Zodoende was het wederom Sebastiaan Bruin die als tweede werd geklasseerd, voor Medenblik op P. 3. Bij de Mazda’s scoorde Yannick Reehorst maximaal, voor Boezaart en Willems. Burger was weer de snelste Porsche en Pepijn Kraaijeveld won wederom de groep N en finishte nu zelfs in de top-10 algemeen.
Race 3 dan en opnieuw was er spannende strijd tussen Sebastian Bruin, Tim Medenbik en Reinier van Abbe. Geen straffen voor jumpstarts, track limits of inhalen onder geel deze keer, maar wel voor… proefstarts. Pieter Bikker stond wederom op de hoogste trede van het podium, geflankeerd door Reinier van Abbe en Sebastiaan Bruin. Yannick Reehorst was weer de beste bij de Mazda’s en Marc Burger en Pepijn Kraaijeveld boekten hun derde klasseoverwinning van de dag.
Terwijl de oldtimerliefhebbers intussen thuis achter de aardappelen zaten, werd er door het racevolk nog gezellig in het namiddagzonnetje nagepraat over een ouderwets leuke historische racedag. We bedanken iedereen die hieraan heeft bijgedragen, speciaal alle vrijwilligers; er waren zelfs enkele HARC vrijwilligers die van afstand - vanuit Monaco - hun onmisbare bijdrage hebben geleverd!

Alle uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2022?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Historic+Zandvoort+Trophy+2022

HZT 1

Foto’s: Rudolf Dieben.

Merchandise

Word Lid

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix
  • Ontvangst in HARC-hospitality
  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) Octane Magazine
  • Gereduceerd tarief voor Vrij Rijden dagen-
  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen
  • 50% korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres
  • Korting op HARC-kleding

Bekijk de voordelen

Vrij rijden

De HARC biedt een aantal keer per jaar de mogelijkheid om op het circuit te ‘racen’. Er wordt niet in wedstrijdverband gereden. Maar iedereen is vrij om te testen, te trainen of circuitervaring op te doen.

Meer informatie

tkh logo
Vriend van de HARC