Tropische Tabac Classic GP op Assen

1272

De tweede editie van de Classic Grand prix op Assen kende een succesvol verloop. De combinatie van klassieke twee- en vierwielers trekt een breed publiek en het warme weer droeg bij aan de prima sfeer. De warmte was alleen niet goed voor de Jaguar R5 waarmee Klaas Zwart zou proberen het baanrecord, dat op naam staat van Ingo Gerstl met een Toro Rosso, te verbeteren. Snelle tijden zaten er niet in en het publiek kreeg de gillende V10 maar kortstondig te horen.Assn6De Formulewagens van de AVD zorgden wel voor de nodige actie. In de Formula 3 interseries was de Deen Alexander Weiss tweemaal de overtuigende winnaar. In race 1 werd hij bij de start overrompeld, maar vocht zich terug naar de leiding, De tweede race leidde hij van start tot finish in zijn Reynard-Alfa Romeo 873. De Nederlandse deelnemers konden geen rol van betekenis spelen. Patrick Andriessen had zeker voldoende snelheid aan boord in zijn Ralt RT3, maar viel tweemaal uit. Bert Du Toy van Hees sloot de steile leercurve aan het stuur van zijn recent verworven Ralt RT 30/86 VW af met een keurige negende plaats in de tweede race. Bij de Formule Fords was er wel Nederlands succes. Het was erg spannend bij de 2-liters. Henk van der Spoel pakte op zaterdag de winst in zijn Reynard SF86. Op zondag Was Philip Menzner, ook in een ’86-er Reynard, te snel en werd Van der Spoel tweede, op de voet gevolgd door Onno Zuidema in zijn Reynard. SF84. In de 1600-klasse had Roel Mulder geen tegenstand in zijn PRS RH02. Randall Lawson bracht zijn fraaie Grac MT14 aan de start. Helaas eindigde een demo met zijn Melkus MT77 minder fortuinlijk toen er in de GT Bocht een achterwiel een eigen leven ging leiden. Assn4 YTCC bood zijn deelnemers maar liefst vijf races. Voor de meeste rijders en/of auto’s was dat teveel, van de 45 waren er op zondag einde middag nog slechts 14 over. De variëteit was zoals altijd groot, met aan de ene kant van het spectrum de razendsnelle Argo JM19 C2 sportscar van Amanda Hennesy en aan het andere uiterste de pruttelende Trabant 601 RS van lokale held Albert Westerhuis. Hennesy won race 1 en 3, de overige waren een prooi voor Daniel Schrey in de Kremer Porsche 935 K1. Schrey was de man die dit weekend de meeste kilometers maakte, want hij nam ook -buiten mededinging- deel aan het Reco NK GTTC, waar hij alle drie de races won. De echte strijd ging tussen Hans de Graaf in zijn bekende Porsche in Vaillant kleuren en Cees Lubbers in zijn nieuwe door Vink Motorsport gebouwde BMW CSL. In de eerste race wist Lubbers voor de Porsche te finishen, maar kreeg hij wegens een jumpstart 3 seconden aan zijn broek, waardoor hij net achter De Graaf geklasseerd werd. In de tweede race leek Lubbers weer op weg naar een podiumplaats, maar gaf de motor in de laatste ronde problemen. Die waren zondagmiddag helaas nog niet verholpen. De Graaf kreeg nu op zijn beurt drie seconden straf waardoor hij achter Ansker Masman (Porsche 935) geklasseerd werd. Marcel Frijlink was dit weekend de snelste van de Escort-brigade, alleen in race 3 ging die eer naar Freddy van Sprundel omdat Frijlink niet van start ging. De kleine klassen waren goed bezet. In race 1 was Carst Span de winnaar in zijn Morris Cooper S, voor de Fiat 128 Coupé’s van Michael Nooij en het Duitse duo Degner-Babok. Op zaterdagmiddag was het Thomas Schröder in zijn Volkswagen Derby die Carst Span en Degner-Babok achter zich hield. In de derde race op zondag was het opnieuw Schröder, met nu Onno Vlaanderen in de Davrian Mk5 en “Michel Vailliant” in de Renault 5 Alpine op de plaatsen 2 en 3.Assn2Het NK HARC 82-90 kende ook een gastrijder: Leonard Batenburg in een Groep A BMW E30 M3. Daarnaast is er het fenomeen Pieter Bikker in zijn Groep A BMW E30 325i. Daarmee waren de eerste twee podiumplaatsen van alle drie de races bekend en konden wij als publiek ons concentreren op de strijd om P. 3. In race 1 nam Frenk Vollebregt in zijn Mazda Mx-5 het initiatief, maar was het uiteindelijk Sander Roest die de lange neus van zijn Porsche 0,4 seconde voor Maarten Boon (BMW 325i) onder de vlag door joeg, met Vollebregt daar pal achter. In de Groep N klasse was de verrassende winnaar Ed Van Hemert, hij verwees Donovan Wolfrat naar de tweede plaats. In race 2 profiteerde Sander Roest van de gevechten achter hem, hij finishte ruim 3 seconden voor de vechtende kluwen met Frenk Vollebregt, Sam Jongejan en Yannick Rehorst in Mazda’s, Maarten Boon in zijn BMW en Marc Burger in zijn Porsche 944. Op zondag was het Marc Burger die zijn tegenstanders één voor één wist te passeren en dus het podium mocht beklimmen. Donovan Wolfrat herstelde de orde door in race 2 en 3 de groep N klasse te winnen in zijn BMW 325i.Assn7De SuperSixties race op zaterdag kende een zeer spannende openingsfase en een verrassende winnaar. Allard Kalff en Michiel Campagne maakten het zichzelf moeilijk door tijdens de verplichte pitstop van auto te willen wisselen. De Corvette Grand Sport was echter zoveel sneller dan de Ford Mustang dat de positie in de kopgroep daardoor verloren ging. Kevin Abbring was nu de gedoodverfde winnaar in de AC Cobra die hij deelde met Bas Jansen. Zij kregen echter straf voor het negeren van een gele vlag. Zodoende was de Luxemburger Philippe Vermast de verrassende winnaar met zijn Lotus Elan 26R, voor Roelant de Waard in de Shelby Mustang GT350. Jansen en Abbring mochten het derde treetje van het podium beklimmen. De toerwagenklasse werd gewonnen door Thijmen de Vries in de Mini Cooper S, voor Kalff-Campagne en Cees Lubbers in zijn Ford Falcon Sprint. Bij de start van race 2 ging Abbring er als een raket vandoor, totdat hij speling voelde in de stuurinrichting. Hij wist de Cobra met nog slechts één sturend wiel veilig aan de kant te zetten. De spanning ontstond nu na de pitstops, waarbij Campagne en Kalff het deze keer precies goed gepland hadden. Allard won de race, 20 seconden voor de Jaguar E-type van Rhea Sautter/Andy Newall. Die kregen nog een tijdstraf voor te snel rijden in de pits en dat gaf de tweede plaats aan Roelant de Waard. Kalff en Campagne wonnen ook de toerwagenklasse met de Ford Mustang. Op de tweede plaats eindigde Hemmo Vriend in zijn Ford Falcon, derde was Phil Anning in een Mini Cooper S.AssnIn het grote veld van de Kampf der Zwerge kwam naast Joop en Jan Schouten met hun Fiat Abarth 1000 TC’s ook oud-HARC voorzitter Jan-Wim Stals aan de start met zijn Toyota Cup Starlet.Assn3Tenslotte was de Dutch Vintage Sports Car Club present met een fraai veld vooroorlogse sport- en racewagens. Officieel racen mogen ze niet, daarom heet het een Regularity, maar dat weerhoudt ze er niet van het gas diep in te trappen. Extra spektakel was er door Le Mans start voor de hoofdtribune. De meest regelmatige rijder was Klaas Blankevoort in een Singer 9 Le Mans, als tweede werd geklasseerd Ernand Jonker in een Bugatti T37 en de beker voor de derde plaats ging naar good old Ab van Egmond in zijn Alvis Speed 25.Assn5Alle uitslagen: Raceresults.nu

Foto's: Rudolf Dieben, Carlo Senten e.a.