Nederland levert deze weken een royale bijdrage aan de twee Britse weekenden van Masters Historic Racing. Op Brands Hatch afgelopen weekend kwamen Sander van Gils, Michiel Smits en 57 auto’s van het YTCC in actie. Over ruim een week op Donington Park doet een HARC-kampioenschap een duit in het zakje: het NK GTTC is dan in de Midlands voor twee wedstrijden.
Nederland levert deze weken een royale bijdrage aan de twee Britse weekenden van Masters Historic Racing. Op Brands Hatch afgelopen weekend kwamen Sander van Gils, Michiel Smits en 57 auto’s van het YTCC in actie. Over ruim een week op Donington Park doet een HARC-kampioenschap een duit in het zakje: het NK GTTC is dan in de Midlands voor twee wedstrijden.
Het stralende voorjaarsweekend op Brands Hatch verliep voor het Nederlandse contingent heel verschillend. Sander van Gils, de vaderlandse deelnemer aan de Masters Gentlemen Drivers-race, mocht tevreden terugkijken op zijn wedstrijd. Vanaf de kant begeleid door vader Niek werd Van Gils Jr negende algemeen in zijn Elan, na een uitstekende race.
Minder vrolijk verliep het weekend voor Michiel Smits. Sterker nog, eigenlijk was het weekend voor hem alweer afgelopen voordat het goed en wel was begonnen: in de kwalificatie voor de Historic Formula Two crashte Smits zijn fraaie Ralt RT1 zodanig dat er van verder rijden geen sprake meer was.
Randall Lawson en Ig de Bakker, de mannen achter het YTCC, konden daarentegen niet ophouden met glunderen. Na het succesvolle debuut op het Masters Historic Festival vorig jaar had Masters de Nederlandse plezierklasse teruggevraagd en zelfs een betere plek in het programma gegeven. Lawson en De Bakker stelden niet teleur: hun veld van 57 auto’s was opnieuw de publieksfavoriet, de variatie ervan leidde bij commentator Ian Titchmarsh tot de nodige geestdrift, net zoals diens vakgenoot Marcus Pye in 2018 zijn enthousiasme niet kon verhullen.
In het weekend van Pinksteren is het NK GTTC volop in staat om opnieuw zulke juichende reacties teweeg te brengen bij het publiek en de circuitspeaker. Het Nederlands kampioenschap voor GT’s en toerwagens van 1966 tot ’81 treedt dan aan op Donington Park in het volgende Masters-weekend. We zijn ook benieuwd wat de Britse GT- en toerwagendeelnemers in de Masters Gentlemen Drivers en de Masters Pre-66 Touring Cars zullen vinden van de Porsche Carrera’s, de vele Escorts, maar ook van de Simca’s en de Mini’s van ná 1966.