De HARC Historic 250 is geëindigd in een eclantante dubbeloverwinning voor het team van Van der Lof Racing, met Alexander van der Lof op 1 en Shirley van der Lof op 2, beiden vaardig gesecondeerd door Yelmer Buurman. De BMW E30 325i’s uit het NK HARC 82-90 versloegen de snelste deelnemer uit de jaren zeventig, de Alfa Giulia Super van Willem-Jan Dontje en Ton van Kuijk. 43 auto’s namen deel aan de seizoensafsluiter op Zandvoort, die traditiegetrouw in barre omstandigheden werd afgewikkeld.
Op het eendaagse evenement, met de laatste HARC Vrij Rijden van het jaar in het voorprogramma, kwamen de deelnemers rond lunchtijd naar buiten voor hun kwalificatie van een halfuur. De Super van Dontje/Van Kuijk bleek daarin veruit de snelste, waarmee het duo alvast zijn favorietenrol onderstreepte. Yelmer Buurman zette de BMW van Alexander van der Lof op de tweede plek, waarna nog twee auto’s uit de Fast Seventies-divisie de tweede rij voor zich opeisten: Jasper Izaks liet een derde tijd noteren in de Davrian Mk5 van Onno Vlaanderen, al kwam hij in de race niet meer aan rijden toe doordat de sportwagen op Imp-basis met pech te kampen kreeg.

Vierde werd de Ascona van het snelle Opel-duo Ruben de Bruijn/Rob de Laat, met daarachter Shirley van der Lof/Yelmer Buurman, de Porsche Boxster van Rosa Vogel/Lars van ’t Veer (in de invitatieklasse) en de snelste deelnemer in de pre-66-klasse: de Porsche 911 die David Verzijlbergen en de Zwitser Lukas Bucher normaal gesproken delen in de 2.0L Cup van Peter Auto. Bucher greep de HARC Historic 250 van 2 uur en 20 minuten aan om in vervaarlijke omstandigheden de kilometers te maken waaraan hij bij Peter Auto niet altijd toekomt.
En vervaarlijk waren de omstandigheden zeker. Doorgaans krijgen de deelnemers eind november de keuze uit vieze nattigheid of krakende kou onder een stralende zon, maar deze keer was het een optelsom van beide – zonder de zon! Dat maakte de baan bijzonder glibberig, een toestand die tijdens de race alleen maar erger werd door de diverse crashes waarbij de nodige olie werd verloren. Met name de Porsche 944’s zaten in de hoek waar de klappen vielen: maar liefst drie exemplaren schonden hun aangezicht in fikse mate.

Lars van ’t Veer in de relatief moderne Boxster nam het voortouw toen de omstandigheden op hun ergst waren, maar toen de regen veranderde in een miezertje nam Dontje de kop weer over. In de BMW van Shirley van der Lof was Yelmer Buurman intussen van de vijfde naar de tweede plaats opgeklommen.
Met nog een uur te gaan had Shirley van der Lof de leiding overgenomen van de Alfa, met in haar kielzog de Porsche van Bucher/Verzijlbergen, waarin de laatstgenoemde veel terrein had goedgemaakt. In de tweede Van der Lof-BMW waarin vader Alexander was gestart, was Buurman echter alweer opgerukt naar de derde plaats. Met Bucher weer achter het stuur van de Porsche – want meters was de bedoeling voor de Zwitser – nam Buurman de tweede plaats over, waarna hij op jacht ging naar zijn echtgenote. In het laatste kwartier moest zij zich gewonnen geven.

Van Kuijk handhaafde zich op de derde plaats, al scheelde het uiteindelijk maar vijf seconden op de Ascona van De Bruijn/De Laat, die op het laatst sterk kwam opstomen. Zij verdeelden de hoofdprijzen in de seventies-divisie, ook omdat de Davrian van Vlaanderen/Rappange/Izaks na 20 ronden moest opgeven. Vanaf een 18e plaats in de kwalificatie stormden oud-winnaars Pieter Bikker/András Király op naar de vijfde plaats – niet in de fameuze E30 325i waarmee Bikker vele NK HARC 82-90-titels in de wacht sleepte, maar met de ‘straatauto’ waarmee hij eerder dat weekend nog een kerstboom had opgehaald…
Op de zesde plaats algemeen heersten Bucher en Verzijlbergen in de Porsche van Duel, ruim voor de Austin Healey 3000 van Simon van der Heden en Daniel Kersbergen. De grote tegenstrever van de twee, de Porsche 904/6 van Rob Rappange en zijn zoons Dante en Jop, haakte na 35 ronden af.

In de koppelkoers had het BMW-duo van Bas Vette en Jan Heikamp de pole gepakt, dankzij een snelle ronde van Vette, maar in de race draaide de Porsche 944 GT van Jeroen van Breda samen met de 944 Cup van Ruben Nooij de rollen om. Zij reden samen naar een negende plaats algemeen, twee plekken voor de BMW’s van Martijn de Wit en Hans Knipscheer en drie plekken vóór Vette/Heikamp. Het dappere Starlet-tweetal Jan-Wim Stals/Martijn Bijster schitterde door de vierde plek voor zich op te eisen.
De top-tien algemeen werd afgerond door de invitatie-Porsche van Vogel/Van ’t Veer, de derde BMW E30 325i van Van der Lof – gedeeld door Niek Bouman en Dries van der Lof junior – en de E30 325i van Bo Brouwer en Tom Sol. Het laatstgenoemde duo was vanaf de 20e startplek komen oprukken. De snelste Mazda MX5 van Tim Martens/Denis Donkervoort was op de 13e plek te vinden, terwijl de slachting onder de 944’s ook in de uitslag was te voelen: de beste reguliere 944 van Han Wannet/Hans Westerbeek was op plek 22 terug te vinden.


