De HARC Historic 250 heeft op een waardige manier het seizoen 2023 afgesloten. In een gezellige sfeer op het circuit van Zandvoort streden 40 teams met 46 auto’s om de winst in het verbroederende eindejaarsfeest, waarin historische auto’s van 1946 tot 1990 tegen elkaar in het strijdperk mogen treden. Net als vorig jaar ging de overwinning naar Pieter Bikker, deze keer vaardig gesecondeerd door Sam Jongejan.
Tot een dag van tevoren zag het ernaar uit dat het net als in 2022 een natte aangelegenheid zou worden, maar in de loop van de ochtend klaarden de verwachtingen op. Uiteindelijk viel de regen pas in de slotminuten van de wedstrijd over 2 uur en 20 minuten. Vorig jaar had Bikker gewonnen samen met Anders Király, deze keer bracht hij Sam Jongejan mee, de kersverse kampioen in de Mazda MX-5 Cup. De auto bleef hetzelfde, de zwart-gouden BMW E30 325i in Groep A-specificatie, waarmee Bikker dit jaar alles in het NK HARC 82-90 heeft gewonnen.
Zou Bikker zijn historisch ongekende 100%-score in stand houden tijdens de afsluitende HARC Historic 250, zo was de hamvraag in de ochtend, die werd besteed aan de laatste Vrij Rijden-sessies van het jaar en ook als vrije training dienden voor de 250-deelnemers. In de kwalificatie liet het duo Bikker/Jongejan meteen hun intenties zien: ze reden als eerste de baan op en verlieten de sessie met de snelste tijd. Daarmee lieten ze de Mustang van Bas Jansen/Kevin Abbring drie seconden achter zich, terwijl de fenomenale Citroën Saxo van vader en zoon Johan en Bart Nolte de derde tijd voor zich opeiste. In de stromende regen werd de Saxo vorig jaar nog tweede algemeen, voordat een diskwalificatie vanwege irregelementaire regenbanden een streep door die klassering trok. Dit jaar zou ze dat niet nog eens overkomen, zei Nolte jr. vastberaden. Helaas kon de Saxo dit jaar echter geen rol van betekenis voor in het veld spelen.
In de race nam Abbring met zijn overschot aan vermogen meteen de leiding, met Bikker achter zich aan. De eerste acht minuten kon de Mustang op de rechte stukken steeds voldoende weglopen, totdat Bikker vanaf het Scheivlak een lange aanloop in het bochtige gedeelte nam en zijn BMW er uiteindelijk langs kon persen. Daarna keek hij niet meer om. Alleen tijdens hun enige pitstop raakte de 325i zijn koppositie even kwijt, maar Jongejan stuurde de auto vervolgens naar een ronde voorsprong op de concurrentie.
Die werd aangevoerd door een Mustang, maar niet die van Abbring/Jansen, want die moest halverwege de race de strijd staken. Hun plek werd overgenomen door vader en zoon Jac en Ties Meeuwissen, die vanuit het middenveld moesten komen, maar in de tweede helft van de wedstrijd resoluut de tweede plek innamen.
Derde algemeen werd de opzienbare ‘roestbak’ van Rusty Racing- duo Mario Neumann en Yannick Szczygiel. De Triumph TR6 met een overvloed aan patina nam tijdens de pitstops zelfs even de kop over, gevolgd door de E30 325i van Just Racing met Levi Vriesema en Henk Cordes. Die werden uiteindelijk vijfde algemeen, na een sterke eindsprint van de snelste Porsche 944 uit de stal van RFF Motorsport, die van Patrick Verkerk en Ronald van Vliet.
Bikker/Jongejan wonnen ook divisie III, voor Verkerk/Van Vliet en het tweede 944-duo Sander Roest/Ruben Nooy, terwijl de Meeuwissens met overmacht divisie I op hun naam schreven. Al hun tegenstanders haalden de eindstreep niet. Hetzelfde verhaal in divisie II, waar de Triumph als enige overbleef. De estafetteklasse ging naar Maarten Boon en Martijn de Wit, die hun E30 325i GrA’s elk een deel van het werk lieten doen. Ze werden zevende algemeen, vóór de volgende twee 944’s, die van Robin Verkerk/Huib Havik en Job van den Broek/Joris Havermans. Jeroen & Daan Eijsten sloten de top-tien af met de snelste Mazda MX-5. Zij bleven de E30 325i GrA’s van Alexander & Shirley van der Lof en Niek Bouman/Phil van der Lof (in de uitslagenlijst abusievelijk Dries genoemd!). Op de 15e plaats eindigden Ton van Kuijk en Jan-Willem Dontje met hun Giulia’s als tweede in de estafetterace. Donovan Wolfrat en Marcel Stroetenga werden daarin derde: hun E30 325i GrN’s werden 17e algemeen.