Warm welkom op Zolder

226

Een groot deel van de Nederlandse historische racescene was afgereisd naar het circuit van Zolder voor het Supercar Madness weekend. Dichtbij huis en toch een vakantiegevoel, wat nog extra versterkt werd door het zomerse weer. Met zijn chicanes en krappe bochten is het op Zolder belangrijk om elkaar te laten leven en dat gebeurde gelukkig ook, terwijl je in snelle bochten als de eerste linkse en de serie Sterrenwacht-Kanaal-Bianchi als rijder het verschil kunt maken.

De historische monoposto’s reden hun gebruikelijke schema met twee races die ieder een eigen kwalificatie hadden. Het waren Philipp Menzner en Stefan Krämer in hun Reynards uit de jaren ’80 die domineerden, met lokale helden Cédric Baeten en Geert Wynants in hun oudere auto’s in de achtervolging. Menzner, Krämer en Baeten bezetten in beide races het podium. In de FF1600-klasse was Bob Crombag de snelste man in zijn Crosslé 55F. In race 1 werd hij gevolgd door Roel Mulder in de PRS RH02 en Kees van Rijsbergen in de Crosslé 32F, beide uitkomend in de klasse voor oudere auto’s. In de tweede race was het Vincent Verschoore in een Van Diemen RF78 die de pre-’82 klasse, won, voor Mulder en Rijsbergen. Het was leuk om weer eens Formule Vee’s te zien strijden, Tommy Johansson, Paulina Nilsson en Stefan Nilsson waren helemaal uit Zweden gekomen.

Pieter Bikker won alle drie de races in het NK HARC 82-90 in zijn BMW 325i Groep A. Maikel Schilders was de Mazda piloot die het beste uit de voeten kon op Zolder. Hij scoorde drie tweede plaatsen in zijn MX-5. En Shirley van der Lof werd op vrijdag tweemaal derde in haar BMW Groep A, maar was er op zaterdag niet bij. Dat gaf Jasper de Kruijff, die steeds harder gaat in zijn Ford Cup Sierra, de gelegenheid om zijn eerste podiumplek te scoren. Rob de Laat had weer een “hollen of stilstaan”-weekend met zijn Opel Ascona. Uitgevallen in de eerste race, niet gestart in race 2, inhaalrace in de derde race naar de vijfde plek. Bij de Porsches won Patrick Van Den Ende de eerste race en het duo Ton Vos-Bart van Kessel de andere twee. Ed van Hemert won tweemaal de groep N-klasse, maar viel uit in race 3, waardoor Michel Groen kon profiteren.

De eerste Fast Seventies race viel vooral op door een groot aantal uitvallers. Hans de Graaf hoorde daar niet bij, hij leek de benzinetoevoerproblemen van zijn Porsche te hebben opgelost en domineerde de race, voor Jari Konola in de Plymouth Barracuda en Gerd Rijper in de Porsche RSR. Marcel Frijlink werd vierde in de eerste van de Ford Escorts, voor Freddy van Sprundel en Marnix Dierick. In de kleine klasse was het “drive to survive” en dat deed Carst Span in zijn Mini Cooper S Mk. 2. Op zaterdag waren bijna alle bolides weer gerepareerd, maar waren er opnieuw veel uitvallers, waaronder na 2 ronden toch weer Hans de Graaf. Daardoor schoven de nummers 2 t/m 7 van race 1 allemaal een plekje door: Konola won, voor Rijper, Frijlink, van Sprundel en Dierick, met Jeroen Feijten op plaats 6 in de turbo Simca. Timo Span was deze keer de snelste van de survivors in de kleine klasse, voor vader Klaas. Op zondag was het podium gelijk aan zaterdag: Jari Konola, Gerd Rijper en Marcel Frijlink. Geert Boels werd nu vierde, voor Dierick en Jan Willem Oosterhagen, alledrie in een Ford Escort. Wonderlijk genoeg bleven alle kleintjes deze keer heel, Onno Vlaanderen won in zijn Davrian Mk 5, voor Timo Span in Mini 1275 GT, Carst Span in de Cooper S Mk.2, Klaas Span in de Cooper S Mk.1 en Pascal Grymonprez in de Simca 1000 Rally 2.

Het grote YTCC-veld werd aanvankelijk gedomineerd door de Britten: Brown-Brown wonnen race 1 in hun Ford Sierra Cosworth, met Martin Glennie en Steve Scott binnen een seconde. Glennie won race 2 in zijn TVR Tuscan. Pas in race 3 sloeg onze Oosterbuur Markus Key toe en pakte de winst in zijn IMSA Oldsmobile Cutlass.

In de Sports Race Car Challenge kwam Peter Brouwer in actie in de Lola Fox 88/90, plus een verrassende gastrijder, Michiel Campagne in de McLaren M8F. Brouwer deed het goed, drie keer een klasse-overwinning en een vierde en twee keer een vijfde plaats algemeen achter de moderne MCN chassis. De brute McLaren was op deze baan een middenvelder tussen de lichtvoetige sportscars.

Uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2025/evenement/Zolder?race=Zolder+Supercar+Madness+2025