Wisselend succes voor Nederlanders op Grand Prix de France Historique

Wisselend succes voor Nederlanders op Grand Prix de France Historique

1094

Het grootscheepse evenement Grand Prix de France Historique trok slechts twee landgenoten naar het circuit van Paul Ricard, een week voor de ‘moderne’ GP van Frankrijk. Ze hadden wisselend succes.

Het grootscheepse evenement Grand Prix de France Historique trok slechts twee landgenoten naar het circuit van Paul Ricard, een week voor de ‘moderne’ GP van Frankrijk. Ze hadden wisselend succes.

De Grand Prix de France Historique was tevens de derde ronde van de diverse Masters-kampioenschappen, die tot nu toe geen Nederlanders hadden getrokken. Maar op Paul Ricard gaven Niek & Sander van Gils weer acte de présence, nadat ze in voorgaande jaren ook al vaak op Masters-evenementen te zien waren. Deze keer hadden vader en zoon hun Lotus Elan ingeschreven voor de Masters Gentlemen Drivers, de klasse voor GT-auto’s tot 1966.

Voor de race besloot vader Niek de Elan de volle 80 minuten aan Sander toe te vertrouwen. Dat ging goed tot enige tijd na de pitstops, een fase waarin klasserivaal Ron Maydon zijn Ginetta G4R definitief moest parkeren. Van Gils had tot dan toe Maydon opgejaagd, waarbij de twee een grote afstand creëerden naar hun rivalen in de CLP-klasse. Dus toen Maydon uitviel, kreeg Van Gils niet alleen de eerste plaats in de klasse in handen, maar ook een royale voorsprong. Een paar ronden later bleek alles echter voor niets: Van Gils werd van de baan gereden door een achterblijver. Weg klasseoverwinning.

Dezelfde pech leek Michel Kuiper ten deel te vallen, de Nederlander die meedeed aan de races van de Historic Grand Prix Car Association voor F1-auto’s tot 1966. Zijn Brabham BT4 kon op zaterdag niet starten, zodat Kuiper op zondag achteraan moest starten. Daardoor liet hij zich niet tegenhouden: met een mooie inhaalrace werkte Kuiper zich op naar een zesde plaats, wat benieuwd maakt naar de mogelijkheden als hij vanaf een ‘eerlijke’ plek op de startopstelling mag vertrekken.

Foto's: Carlo Senten