Zonnige afsluiting Interstate HARC NK 82-90

Zonnige afsluiting Interstate HARC NK 82-90

1400

Afgelopen weekend werd er op Zandvoort gestreden om de tweede Nederlandse titel in de historische autosport. Wie is de titelhouder 2018 geworden? George Koopman doet verslag van de finaleraces in het Interstate HARC NK 82-90

De nacht van zaterdag op zondag was onstuimig op Circuit Zandvoort, maar verder reden de deelnemers van het afsluitende weekend van het Interstate HARC NK 82-90 op een droge baan. En dat afsluiten was wel heel letterlijk, want race drie op zondag werd bijna in de ondergaande zon gereden. Na de finishvlag werden de vlaggen weer opgeborgen en vertrokken de laatste toeschouwers.

Verdedigend algemeen kampioen Pieter Bikker wist dit jaar zijn titel te prolongeren. Bij veel races moest er een stevige strijd gevoerd worden met Geert Snellen, die net als Bikker met een BMW E30 rijdt. Maar omdat Geert een reserve motor moest gebruiken dit weekend, kon hij geen echte vuist maken naar Pieter. Geert had, na recente technische problemen met zijn sterkste motor, zijn oude blok teruggezet. Het verschil van 35 PK kon hij niet goedmaken, maar desondanks bleef hij vol doorrijden. Bij de start van race 3 wist Geert bijna de toch ietwat zenuwachtige Pieter te verschalken, maar daarna werd de afstand weer gestaag groter. Zowel de race op zaterdag, als de twee races op zondag werden overtuigend gewonnen door Pieter.

Pieter Bikker heeft inmiddels een lange geschiedenis in de rensport, waarvan veel jaren toch in de E30 werden doorgebracht. Het heeft hem ook geleerd zijn racespullen netjes op orde te hebben. Zo vind je hem tussen de wedstrijden, naast zijn eenvoudige gereedschapskist, werkend aan het schoonmaken van zijn banden. Met zijn attitude van ‘gewoon doorrijden’ weet hij in bijna alle HARC races het podium te halen. Pieter hoopt op een nog iets groter veld, zodat de wedstrijden volgend jaar nog aantrekkelijker worden.

Om de laatste podiumplaats werd hard gevochten door Herman Vendeloo in de vlotte Volkswagen Corrado en Jan de Jong in de oranje Jägermeister BMW. In de laatste ronde maakte Herman onbedoeld een uitstapje, waardoor Jan zijn auto er net langs kon zetten en zijn tweede podium van het weekend scoorde.

Met name in de derde race was het achter de top 4 net een MX5 cuprace, met soms 7 Mazda’s bijeen in spannende slipstreamraces over het rechte eind. Af en toe schoten ze driedik de Tarzanbocht in, maar grote aanrijdingen waren er niet. Gastrijder Allard Kalff maakte het vaste deelnemer David Koh nog erg lastig, maar klassekampioen Koh wist de overige Mazda’s achter zich te laten met een strakke vijfde plek. David had dit mogelijk ook te danken aan zijn nieuwe achtersubframe, waardoor het camber beter af te stellen is voor het duinencircuit.

Ook verder achterin het veld werd volop gestreden. Marian Bijster, in haar eerste raceseizoen, raakt steeds beter op dreef in haar Toyota Starlet en wist verrassend een aantal Molenaar BMW’s achter zich te houden. Ans ten Pas, de tweede dame in het veld, viel de tweede race uit, maar stortte zich race drie weer gewoon in de strijd met Jan-Wim Stals in de Starlet en de Volvo van Willem van der Veen.

We kunnen constateren dat het Interstate HARC NK 82-90 in haar tweede jaar een vaste kracht begint te worden bij de HARC weekenden. Met de nodige promotie moet het mogelijk zijn meer recente raceauto’s uit de schuren en op de startgrid te krijgen. Er moeten toch nog wat Sierra’s, Volvo’s en Alfa’s te vinden zijn in Nederland. Voor de deelnemers is het vaak erg spannend en gezellig op en naast de baan.