De HARC biedt zo’n 5x per jaar de mogelijkheid om op circuitdagen tegen gereduceerd tarief te racen. Er wordt niet in wedstrijdverband gereden, iedereen is vrij om te testen, te trainen of om circuitervaring op te doen. Ook zijn dit bij uitstek dagen om kennis te maken en als voorbereiding voor diegenen die het plan hebben om te gaan racen. Het biedt ook de niet-racende leden van de HARC de gelegenheid om op het circuit te rijden. Al met al, populaire dagen met veel rijders die in prima sfeer en respect voor elkaar een topdag hebben, het is puur genieten.

En zeker nu met de aanpassingen die gedaan zijn voor de F1. Leer het circuit opnieuw kennen. Het kan bij ons, gewoon doen.

Voorbereiding

Voor deelname is geen racelicentie vereist, wel een geldig rijbewijs. Aan het begin van de dag wordt de auto gekeurd op het gebied van veiligheid, een onderwerp dat bij de HARC hoog in het vaandel staat. Bij de inschrijving wordt een formulier overhandigd waarop de aandachtspunten voor de keuring staan. Het formulier kan ook vooraf al worden gedownload: klik HIER.

Aan een straatauto worden niet dezelfde eisen gesteld als aan een raceauto, afhankelijk van de klasse waarin wordt gereden, wordt de auto gecheckt met als doel om het voor iedereen zo veilig en dus zo plezierig mogelijk te houden.

De auto’s uit Groep 1:

Het is aan te bevelen om geen losse zaken in de auto te laten liggen op hoedenplank of achterbank. Zorg voor een iets hogere bandenspanning (+ 0.3 atm.), een oliepeil dat is gecontroleerd en op het maximum staat en prima werkende schokbrekers. Controleer ook op olie- en koelvloeistof lekkage.

Indeling

De deelnemers worden ingedeeld in 4 groepen.

Groep 1: Gewone moderne straatauto’s, historische auto’s (zonder rolkooi en andere circuitaanpassingen)

Groep 2: Niet-licentiehouders met raceauto’s (rolkooi en brandblusser verplicht)

Groep 3: Licentiehouders met raceauto’s

Groep 4: Monoposto’s en “Donkervoort-achtigen” (zoals Lotus 7, Caterham en Westfield

Veiligheid

Bij de inschrijving wordt gevraagd een vrijwaringverklaring te tekenen en zich op de hoogte te stellen van de vlagsignalen.

Voor aanvang wordt er een briefing gehouden waarbij de spelregels nog eens worden uitgelegd, ieders aanwezigheid hierbij is verplicht.

Het dragen van racekleding wordt voor groep 2 sterk aanbevolen. Voor groep 3 en 4 is racekleding verplicht, als ook het dragen van een armrestraint, met uitzondering van de monoposto’s.

Het dragen van een goedgekeurde helm is vanzelfsprekend voor alle groepen verplicht.

Geluidprotocol

Geluid is een belangrijke factor op het circuit, hierover zijn afspraken met gemeente en provincie.

In dit kader geldt voor auto’s uit Groep 1 een limiet van 88 db en voor auto’s uit de groepen 2-3-4 een maximum van 92 db. Hierop wordt gecontroleerd. Bij een overschrijding volgt één waarschuwing, bij een volgende overtreding wordt de rijder van verdere deelname uitgesloten.

Instructie

Voor beginnende rijders is er een mogelijkheid voor het krijgen van instructie van een door de HARC aangestelde, ervaren coureur, echter dat dient wel bij de inschrijving te worden aangegeven. Ook zijn er altijd racende HARC-leden aanwezig die graag bereid zijn om tips te geven.

Inschrijven

Bij de Vrijrijden dagen hebben HARC leden bij de inschrijving voorrang, tot 10 dagen voor het evenement. Inschrijving vindt plaats via de website, op volgorde van binnenkomst. HARC leden komen alleen in aanmerking voor korting indien de contributie is voldaan. Gezien de groeiende belangstelling is het niet aan te raden met inschrijven te wachten tot de dag voor het evenement of op de dag zelf.  Dit zorgde in het verleden voor onnodig lange wachtrijen, waardoor de keuring van de auto en andere voorbereidingen in het gedrang komen.

Indien de betaling ook vooraf heeft plaatsgevonden, behoeft u bij de inschrijf-desk alleen uw geldig rijbewijs te tonen, of een geldige licentie voor groep 3, de vrijwaringverklaring te ondertekenen en het keuringsformulier Veiligheid in ontvangst te nemen, dat u meeneemt naar de keuring.

Zonder dit formulier wordt de auto niet gekeurd. Het formulier kan ook vooraf al worden gedownload: klik HIER.

Circuitafspraken

Het is uitdrukkelijk alleen toegestaan te parkeren achter de pitboxen indien er een pitbox wordt gehuurd. Een pitbox kunt u rechtstreeks boeken bij het circuit,

info@circuitzandvoort.nl of tel. 023- 5 740 740

Tijdens het evenement is box 0 geopend om vanaf de paddock naar de pitstraat te rijden. Het is verboden om passagiers mee te nemen op het circuit.

De auto moet zijn voorzien van een sleepoog of strap aan de voor- en achterzijde om onnodig oponthoud bij het eventueel afslepen te voorkomen.

Prijzen: 
Inschrijving groep 1: € 120,-- HARC leden € 160,-- niet leden
Inschrijving groep 2: € 230,-- HARC leden € 330,-- niet leden
Inschrijving groep 3: € 230,-- HARC leden € 330,-- niet leden
Inschrijving groep 4: € 210,-- HARC leden € 280,-- niet leden

NB. Dit zijn standaardprijzen, deze kunnen worden aangepast afhankelijk van het dagprogramma.



Vrienden van de HARC

Sinds 1996 organiseren wij grootschalige, thematisch ingestelde auto-evenementen. Inmiddels zijn er dat zo’n twintig per jaar, waarvan ongeveer de helft zich afspeelt op de circuits in Zandvoort en Assen, aangevuld met indoor en andere locaties. Het concept houdt in dat wij petrolheads bij elkaar brengen en de eigenaren van bijzondere auto’s op een voetstuk plaatsen. Qua planning kunnen we flexibel schakelen, zeker doordat we met onze database een doelgroep van 150.000 mensen bereiken.”

Vanwege de drukke evenementenkalender kom ik zelf niet aan racen toe, maar ik heb een voorliefde voor klassieke auto’s en veel respect voor mensen die er de competitie mee aangaan. Samen met de HARC organiseren wij de Historic Zandvoort Trophy, waarbij we elkaar qua invulling van het weekend versterken. Deze club voorziet al tientallen jaren in een behoefte, dat bewijst het hoge ledental wel.
Enerzijds ontwikkelen wij applicaties voor bedrijfsspecifieke processen, anderzijds richten we ons op business intelligence-oplossingen, die gegevens verzamelen uit de diverse softwarepakketten bij de klant in het systeem. Door deze bronnen aan elkaar te koppelen verkrijg je heel snel waardevolle informatie. Op basis daarvan kan de onderneming haar processen optimaliseren. Tot de klantenkring behoren veel farmaceutische bedrijven en financieel dienstverleners.”

“Feitelijk kwam ik via de software in contact met de HARC, die een nieuw systeem van ons gaat testen voor het organiseren van evenementen, dat QControl heet. De autogekte zit er bij mij al in sinds ik als jongetje in de Alfa Romeo-garage van mijn opa rondliep. Ik bezit nu zelf een collectie youngtimers en wil zeker mijn racelicentie behalen. NK 82-90 met een BMW E30, dat lijkt me wel wat.