Het gratis auto- en motorsportspektakel op Assen had dit jaar een nieuwe naam, maar de inhoud was vertrouwd. Zoals altijd stonden er ook historische racewagens op het programma. En zoals altijd regende het af en toe flink...
Het NK HTGT is al vele jaren vaste gast tijdens de Racing Day op Assen, waar de dwarse rijstijl, uiteenlopende auto’s en vaak spannende gevechten de klasse tot een publiekslieveling hebben gemaakt. Als internationale serie hebben ze dit seizoen wat problemen met Brexit en Covid, maar een uitnodiging aan de Duitse collega historische racers van de Triumph Compeptitions & British HTGT, die de MG Competitions Holland als onderhuurder hebben, zorgde toch voor een fraai veld van 36 auto’s. Met hun modernere banden en vrijere techniek zijn de MG’s in de bochten sneller dan de krachtiger NK bolides, spektakel was dus verzekerd.
De kwalificatie verregende, waardoor de rijders die als eersten de baan op waren gegaan een voordeeltje hadden. In de eerste race stelde Michiel Campagne snel orde op zaken door de Corvette Grand Sport binnen enkele ronden van startplaats 16 naar de kop te sturen. Om de tweede plaats werd gestreden door Kees Rozema (MGA) en Melle van der wal (MGA) die op hun thuiscircuit een 15 ronden durend titanengevecht lieten zien waarbij ze voortdurend stuivertje wisselden. Rozema had 9 keer zijn neus voor op start-finish en Van der Wal slechts zes, maar het is de laatste doorkomst die telt: Melle van de Wal was de winnaar. Daarachter was het de derde MG, de A van Stefan Rozema, voor nummer twee van het NK HTGT, Martin Bijleveld in de oranje Ford Falcon. Rhea Sautter had het taai, maar hield zich met succes twee Triumphs (Armin Gleichmann en Marcus Weidenbach) van het lijf alsmede Luc de Cock in zijn Lotus Elan. Daarmee scoorde ze haar eerste NK HTGT podium, uiteraard aan het stuur van de bekende zeegroene Jaguar E-type.
Op zondag was er al flink wat water gepasseerd, maar de iets verlate historische race was en bleef droog. Michiel Campagne nam direct de leiding, maar Andy Newall (in Rhea Sautter’s E-type) opende de jacht. Hij wist Campagne zelfs enkele keren te passeren, maar een grote rookwolk uit de machinekamer van de Jaguar betekende het einde van zijn race. Kees Rozema en Melle van der Wal gingen verder waar ze op zaterdag waren opgehouden: Rozema reed aanvankelijk voor, maar het was opnieuw Van der Wal die het laatst lachte. Jaap van der Ende bezette aanvankelijk de vijfde plaats in de Ford Falcon, promoveerde naar p. 4, maar kreeg het zwaar met de track limits en zag achtereenvolgens Marcus Weidenbach (Triumph TR6), Thijs van Gammeren (Ford Falcon) en Luc de Cock (Lotus Elan) voorbijkomen. Daarachter was een peloton in doorlopend gevecht, met onder meer Albert van der Wal (MGB), Frans van Maarschalkerwaart (Shelby Mustang GT350), Roel Korsten (Ford Mustang), Jac Meeuwissen (Austin Healey 3000 MK1) en de MGB’s van René Grüter en Raymond Klompstra. De Belgische Lotus-rijder De Cock wist de brede blauwe Falcon in de laatste ronde te passeren en werd zodoende tweede in het NKHTGT, achter Michiel Campagne en voor Thijs van Gammeren. Het Triumph/MG podium was voor Melle van der Wal, Kees Rozema en Markus Weidenbach. Er werd om elke positie gestreden, met in de GT bocht nog een bloedstollende actie van MGB piloten Lenneke Oostingh en Frank Veenstra, die Bert Du Toy van Hees in de Lotus Cortina dachten te pakken, maar allebei de bocht niet haalden. Du Toy van Hees wist ze net te ontwijken en gaf ze het nakijken. Het publiek hield de adem in….