Het begon al op vrijdag met een zeer druk bezochte Vrij Rijden Dag. Zaterdag was de dag van de racers en op zondag kwam ook nog eens het publiek erbij met een paddock vol klassiekers. Iedereen had het naar zijn zin. Onze reporter George Koopman interviewde drie coureurs: oude rot Ad van der Kroft die in het de jonkies moeilijk maakte in zijn GTTC-Morgan, David Koh, de snelste Mazda piloot in het NK82-90 en de formulerijdster Rachel Lovett die indruk maakte in haar Swift. In het fotoalbum vind je onder meer foto's van Henri van Gelder, Arjen Schippers en Rudolf Dieben.
State of Art GTTC Nr. 77 – Adrian van der Kroft – Morgan +8
Adrian van der Kroft is geen onbekende in de historische racewereld. Sinds zijn racecursus bij Huub Vermeulen, zo’n 20 jaar geleden, heeft hij in veel verschillende klassen en veel verschillende auto’s gereden. Zijn voorkeur lijkt wel te liggen bij Engelse auto’s, zoals ook blijkt uit de nu gereden Morgan met V8 motor.
Eerder heeft hij in historisch waardevolle raceauto’s meegedaan in allerlei races, ook op Zandvoort en Le Mans. Denk bijvoorbeeld aan een Cooper T51, waar Stirling Moss nog mee geracet heeft, een Cooper Bobtail en een Connaught die hij bij de weduwe van legendarische teamleider Rob Walker heeft gekocht.
Van der Kroft vindt zichzelf onderhand te oud voor single seaters, maar maakt het zichzelf niet te makkelijk door een Morgan op profiel banden te rijden. Zijn lol is dan ook rijden in oude, originele auto’s met beperkte grip, wat het beste in een coureur naar boven brengt. Het racen is dan zelfs van ondergeschikt belang.
Zijn deelname in de GTTC van de HARC is vooral een stuk jeugdsentiment. Toch ziet hij ook de historische racewereld veranderen. Geld wordt steeds belangrijker en het aantal originele raceauto’s loopt terug. Bijna alle Cobra’s, E-types en GT40’s zijn replica, waar Adrian zelfs nog met de originele versnellingsbak rijdt. De Morgan is ook geen auto van veel touren, maar moet met het koppel gereden worden, liefst zo dwars mogelijk.
Na een zware crash in zijn HWM, en de bijbehorende lichamelijke hersteltijd, is Adrian toch iets meer gespannen tijdens de natte races. Veel langzamer heeft hem dit niet gemaakt. Hij blijft genieten van de evenementen, waarbij de gezelligheid in een vertrouwde groep rijder voorop staat. Het belangrijkste stuk gereedschap is dan ook de BBQ.
Formula UK - Nr. 11 – Rachel Lovett - Swift
Onder de titel Formula UK is dit jaar voor het eerst het Britse Mono Championship op Zandvoort te zien. Deze interessante raceserie bevat verschillende klassen van overjarige eenzitters, zoals Formule Fords, Renaults, F3s en zelfs hill climb racers, vaak voorzien van 1000cc motorfiets motoren.
Deelneemster Rachel Lovett past prachtig in het hele diverse veld. Hoewel ze is opgegroeid tussen de snelle auto’s, is ze net begonnen met het racen. Vanuit de liefde voor raceauto’s en races heeft ze besloten om in 2018 met deze goedkope vorm van autoracen te starten. De race in Zandvoort is pas haar 7e raceweekend en de eerste internationale start van haar. De kosten voor deelname kunnen laag gehouden worden door het beperkende reglement en het gebruik van standaard banden.
Rachel rijdt in een 20 jaar oude Swift Formule Ford 1800, waarmee ze o.m. tegen haar vader aantreed. Vader Paul Lovett reed met een schitterende Osella Super Ford 2000, waar Emanuelle Pirro nog in gereden heeft. Met veel plezier rijdt ze in Zandvoort en vindt het een fantastisch en uitdagend circuit. De rijders en begeleiders van het Mono Championship vormen een hechte groep, ze helpen elkaar waar mogelijk en hebben zelfs een hot tub meegenomen naar de paddock.
Met haar 27 jaar is het Rachel duidelijk dat er geen serieuze autosport carrière in zit. Overigens ziet ze de W Series, voor de ambitieuze vrouwelijke coureurs w.o. onze Beitske Visser, als een goeie push voor vrouwen in de autosport. Maar dat relativeert ze vervolgens direct door te stellen dat autosport een van de weinige sporten is waarin mannen en vrouwen gelijk zijn.
Ze verwacht wel langdurig in auto’s te racen. Ze is inmiddels bezig met de opbouw van een Mini Cooper, omdat de historische tourwagens meer inzet mogelijkheden bieden. Verbaas je dus niet als je Rachel de komende jaren vaker gaat tegenkomen bij de HARC evenementen.
Toyo Tires NK HARC 82-90 - Nr. 42 – David Koh – Mazda MX5
Met 19 deelnemers en 8 verschillende typen auto’s, wordt het Toyo Tires NK HARC 82-90 een steeds serieuzere en interessantere wedstrijdserie. Deelnemer van het eerste uur David Koh rijdt als een aantal jaar mee met zijn Cup Mazda MX5. En met veel succes, want David wist zijn klasse in alle races te winnen en mengt zich ook regelmatig in de echte top van het veld.
Na het behalen van zijn racelicentie in 2011 was in eerste instantie niet duidelijk waarmee hij zou gaan rijden. Een Clio Cup viel af vanwege de bijbehorende kosten, maar lokale Mazda garage Hoogwerf wees hem op de MX5 Cup. Na een aantal jaren daarin te hebben gereden met de nodige successen, maakte David de overstap naar de NK HARC 82-90. Dit mede omdat daarin met meer respect wordt gereden, maar ook omdat gelijk Spa op de kalender stond. Op dit aantrekkelijke circuit bij onze zuiderburen wilde hij altijd al eens rijden.
David rijdt weinig schade en heeft onderhand veel ervaring met de Mazda, dus een overstap naar een ander type auto hoeft van hem dan ook niet. Hij heeft zelfs geïnvesteerd in radiocommunicatie, zodat de pits hem tijdens de race van informatie kan voorzien. Dat maakt het bovendien voor zijn dochter, degene aan de andere kant van de radio, veel leuker om de races te volgen.
Het onderhand verplichte Historisch Technisch Paspoort voor deelname aan de HARC raceseries is wel ‘een dingetje’, aangezien men pas met de Mazda’s is gaan racen ná 1990. Op deze manier kan niet aan de regel voldoen dat de auto’s volgens in 1990 geldende reglementen is opgebouwd. Maar ongetwijfeld weet de HARC daar een goede mouw aan te passen.
Door de Historische Zandvoort Trophy te laten samenvallen met het Nationale Oldtimer Festival van organisator 402 Automotive, brengt wel meer publiek naar dit evenement. Maar David geeft aan dat je daar tijdens het rijden weinig van meekrijgt. Echter is het rijden tijdens de Jumbo/Verstappen dagen, met een afgeladen circuit, wel een aparte ervaring voor hem. Tenzij hij zijn droom van rijden in monoposto’s waar gaat maken, komen we David Koh nog vaak tegen vooraan in het veld van de NK HARC 82-90.